تفرقه بین جمهوری‌خواهان؛ مجلس نمایندگان آمریکا در انتخاب رئیس ناکام ماند

تفرقه بین جمهوری‌خواهان؛ مجلس نمایندگان آمریکا در انتخاب رئیس ناکام ماند
چهارشنبه 14 دی 1401 - 12:10

تفرقه در حزب جمهوری‌خواه آمریکا، اتفاقی نادر را در یک قرن اخیر در کنگره رقم زد به طوری که کوین مک‌کارتی نتوانست در سه دور رای‌گیری روز اول کنگره جدید، اکثریت آرای لازم برای ریاست مجلس نمایندگان را به دست آورد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش رادیو ان پی آر، در اولین روز کنگره جدید آمریکا مک‌کارتی عضو برجسته جمهوری خواهان در کنگره، نتوانست ۲۱۸ رأی لازم برای ریاست مجلس نمایندگان که اکثریت کرسی های آن در دست جمهوریخواهان است، در سه دور رأی‌گیری کسب کند.

بنابر این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا تا زمانی که رئیس آن مشخص نشود نمی‌تواند هیچ کاری از جمله سوگند اعضای جدید را انجام دهد.

اولین بار در طول یک سده است که انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به چند دور رای‌گیری نیاز پیدا کرده است. طولانی‌ترین رأی‌گیری در تاریخ آمریکا در سال ۱۸۵۵ بود که ۱۳۳ دور در طول دو ماه از دسامبر ۱۸۵۵ تا فوریه ۱۸۵۶ زمان برد.

مک‌کارتی با یک گروه مخالف در حزب جمهوری‌خواه روبروست که خواستار تغییرات در نحوه عملکرد مجلس نمایندگان هستند. گرچه او در برابر بسیاری از خواسته‌های آن‌ها تسلیم شده اما همچنان از رای لازم برخوردار نیست.

طبق این گزارش، مک کارتی و سایر رهبران جمهوری‌خواه بجای گرفتن جشن بازگشت به اکثریت در روز اول کنگره جدید، مشغول بررسی چگونگی پاسخگویی به شورش آشکارش شدند که نشان‌دهنده تفرقه در بین آن‌ها بود و توانایی‌شان برای حکمرانی در این مجلس را زیر سوال برد.

مک‌کارتی اصرار دارد که کناره‌گیری نمی‌کند و تا زمانی که بتواند حمایت لازم را به دست آورد، تلاش خواهد کرد. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه بعد از سه دور رای‌گیری تصمیم به تعویق جلسه تا ظهر چهارشنبه (به وقت محلی) برای برگزاری دور چهارم گرفتند.

به گزارش فارس، دیروز نخستین روز کنگره جدید آمریکا بود که جمهوری‌خواهان توانستند در انتخابات میان‌دوره‌ای اکثریت مجلس نمایندگان آن را از کنترل دموکرات ها خارج کنند. اتفاقی که انتظار می‌رود در دو سال باقی مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کار جو بایدن برای پیش بردن برنامه‌ها و دستورکار قانونگذاری‌اش را سخت کند. در دو سال گذشته دموکرات‌ها کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در دست داشتند.

قانونگذاران دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌تر «حکیم جفریز» نماینده ایالت نیویورک را به عنوان رهبر اعضای این حزب در مجلس نمایندگان انتخاب کردند. جفریز ۵۲ ساله، نخستین سیاه‌پوست آمریکایی است که عهده دار این سمت می‌شود. او در این سمت جایگزین نانسی پلوسی شده است.

پربیننده ترین خبرها