واشنگتن: دولت بایدن از ترامپ در مقابل تهدید انتقام ایران حفاظت می‌کند

واشنگتن: دولت بایدن از ترامپ در مقابل تهدید انتقام ایران حفاظت می‌کند
شنبه 17 دی 1401 - 14:33

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد دولت بایدن متعهد به حفاظت از جان قاتلان سردار شهید سلیمانی است.

العالم - آمریکا

نشریه آمریکایی نیوزویک گزارش داد در حالی که مقامات ایرانی همچنان به دنبال اجرای عدالت علیه عاملان ترور سردار سلیمانی هستند، یک مقام دولت بایدن تاکید کرد واشنگتن متعهد به حفاظت از جان آن‌ها است.

طبق این گزارش، در حالی که دونالد ترامپ و دستکم دو نفر از مقامات ارشد وی هدف انتقام ایران هستند، یک مقام فعلی آمریکایی گفت دولت بایدن متعهد است که «چنین توطئه‌هایی به نتیجه نرسد».

به نوشته نیوزویک، شخصیت‌های ارشد نهادهای سیاسی، قضایی و نظامی ایران سومین سالگرد کشته شدن (شهادت سردار) سلیمانی را با تاکید بر تمایل خود برای پاسخگو کردن افراد پشت حمله مرگبار آمریکا در فرودگاه بین‌المللی بغداد، گرامی داشتند.

طبق این گزارش، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی و برده شدن نام سه نفر به عنوان متهمان اصلی شامل ترامپ، مایک پامپئو وزیر خارجه دولت وی و کنث مک‌کنزی فرمانده پیشین تروریست‌های آمریکایی در منطقه (سنتکام)، مدعی شد: ایران به توطئه علیه شهروندان و منافع آمریکا برای آنچه انتقام مرگ قاسم سلیمانی می‌خواند، از جمله با تهدید مقامات فعلی و سابق آمریکا ادامه می‌دهد.

وی در گفت‌وگو با نیوزویک افزود: بنابراین بگذارید شفاف باشیم: ایالات متحده از شهروندانش محافظت و دفاع خواهد کرد. این شامل مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا می‌شود.

اواخر آبان بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دولت بایدن به این نتیجه رسیده که تهدیدهای جانی علیه مایک پامپئو وزیر خارجه سابق آمریکا و برایان هوک مسئول وقت امور ایران کماکان معتبر و موثق هستند و حفاظت از جان قاتلان سردار شهید سلیمانی را از هراس انتقام تمدید کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس چند ماه قبل از آن هم گزارش داده بود دولت فدرال آمریکا به طور تقریبی دو میلیون و صد و هفتاد و پنج هزار دلار در ماه برای محافظت از این دو مقام سابق هزینه می‌کند.

مایک پامپئو، دی‌ماه سال گذشته در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی خواستار افزایش حافظت فیزیکی از خودش و دونالد ترامپ شده بود.

دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ ۱۳ دی‌ سال ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند. «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل این قتل را غیرقانونی خوانده و بهانه‌های آمریکا در توجیه آن را رد کرده است.

گزارش‌های مختلفی حاکی است که پامپئو یکی از اصلی‌ترین افراد دخیل در تصمیم دولت ترامپ برای تصمیم سردار سلیمانی بوده است. روزنامه گاردین در گزارشی مردادماه سال ۱۳۹۹ با هشدار درباره دیدگاه‌ها و مواضع خطرناک مایک پامپئو نوشته بود این پامپئو بود که رئیس‌جمهور این کشور را به صدور فرمان ترور ژنرال سلیمانی مجاب کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها