رهبران جهان حمله هواداران بولسونارو به نهادهای دولتی برزیل را محکوم کردند

رهبران جهان حمله هواداران بولسونارو به نهادهای دولتی برزیل را محکوم کردند
دوشنبه 19 دی 1401 - 03:11

رهبران جهان حمله هواداران ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری سابق برزیل به ساختمان‌های دولتی این کشور را بشدت محکوم و از دولت لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری جدید این کشور حمایت کردند.

العالم-آمریکا

گابریل بوریچ رئیس جمهوری شیلی یکشنبه شب اعلام کرد: ما در برابر این حمله بزدلانه و شنیع به دموکراسی، از دولت برزیل کاملا حمایت می‌کنیم.

گوستاوو پترو رئیس جمهوری کلمبیا نیز در توئیتی نوشت: با لولا داسیلوا و مردم برزیل اعلام همبستگی می‌کنم. فاشیست تصمیم گرفته است دست به کودتا بزند. سازمان کشورهای آمریکایی اگر می‌خواهان بعنوان یک نهاد به حیات خود ادامه دهند باید در این باره تشکیل جلسه بدهند.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا توئیت کرد: از لولا داسیلوا و نهادهای دموکراتیک و آزادی که توسط مردم برزیل انتخاب شده‌اند، حمایت می‌کنم. ما شدیدا حمله به کنگره برزیل را محکوم کرده و خواستار بازگشت فوری کشور به وضعیت دموکراتیک و عادی هستیم.

مارسلو ابرارد وزیر خارجه مکزیک نیز گفت: ما حمایت کامل مکزیک را از دولت لولا که با آرای مردم انتخاب شده است، اعلام می‌کنیم و هر گونه تلاش علیه نهادهای دموکراتیک را محکوم می‌کنیم.

سانتیاگو کافیرو وزیر خارجه آرژانتین در توئیتی نوشت: همبستگی خود را با لولا ابراز کرده و صدای خود برای دفاع از دموکراسی برزیل بلند می‌کنیم.

وزارت روابط خارجی اکوادور نیز اعلام کرد: اکوادور حوداثی را که علیه نهادهای برزیل رخ داده است، محکوم کرده و بر حمایت بی حد و مرز خود از دموکراسی و دولت مشروع و منتخب برزیل تاکید می‌کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هم گفت: باید به اراده مردم و نهادهای دموکراتیک برزیل احترام گذاشت. ما از رئیس جمهوری برزیل حمایت می‌کنیم.

وزارت خارجه آمریکا نیز حمله به نهادهای دولتی برزیل را محکوم کرد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از نهادهای دولتی برزیل حمایت کرده و اوضاع آن کشور از نزدیک دنبال می‌کند

هزاران تن از هواداران بولسونارو که شکست وی در انتخابات را نپذیرفته‌اند یکشنبه به وقت محلی به ساختمان‌های کنگره ملی (پارلمان)، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری در برازیلیا پایتخت برزیل حمله کردند.

آنها خواستار کودتای ارتش برای برکناری داسیلوا هستند. وی یک هفته پیش دوره جدید ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

بولسونارو به ترامپ برزیل مشهور است و رسانه‌ها حمله هوادارانش به نهادهای دولتی را با حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا به ساختمان کنگره مقایسه کرده‌اند.

ايرنا

پربیننده ترین خبرها