دانشگاه "هاروارد" و نشریه "شارلی ابدو" .. رسوایی غرب در موضوع آزادی بیان

دانشگاه
سه شنبه 20 دی 1401 - 12:14

در سال ۲۰۱۵ و بعد از اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو به ساحت نبی اکرم( ص)، غرب به بهانه دفاع از حقوق بشر، تمام‌قد از این نشریه بدنام حمایت کرد. امروز نیز بعد از اهانت آن به مرجعیت دینی در ایران، غرب همان موضع را تکرار می‌کند. اما آنچه قابل توجه است این است که اگر این آزادی منافع نامشروع غرب را در جهان تهدید کند، غرب اولین طرفی است که اصل آزادی بیان را زیر پا می‌گذارد.

العالم- درگوشی

غرب می‌گوید نظام سیاسی نمی‌تواند آزادی بیان را محدود کند، و هیچ‌ کس حق ندارد به بهانه‌های سیاسی یا مذهبی دست به اقدامی بزند که آزادی بیان را محدود کند یا صداها را سرکوب کند. در حالی‌که همین غرب نه تنها آزادی بیان را در قربانگاه منافع خود قربانی می‌کند بلکه تمام کسانی را که به اصل آزادی بیان معتقدند و از آن در دفاع از حقیقت استفاده می‌کنند، تحت تعقیب قرار می‌دهد.

چند روز پیش بود که کنت راث، مدیرعامل سازمان دیده‌بان حقوق بشر به‌عنوان یکی از قربانیان نفاق غربی معرفی شد. او همچنین از تدریس در دانشگاه هاروارد منع شد، زیرا دانشگاه او را به "سوگیری علیه اسرائیل" در زمانی که مدیرعامل دیده‌بان حقوق بشر بود، متهم کرد.

این خبر توسط مجله آمریکایی "نیشن" منتشر شده که در آن آمده است: مرکز حقوق بشر "کار" در دانشگاه پس از استعفا راث از سمت خود، به او پیشنهاد کرد تا به عنوان پژوهشگر ارشد در دانشگاه هاروارد مشغول به کار شود، اما رئیس دانشگاه، داگلاس المندورف به دلیل انتقاد راث از اسرائیل، با این انتصاب مخالفت کرد.

گفته می‌شود راث زمانی‌که رئیس سازمان دیده‌بان حقوق بشر بود، واقعیت‌ها را بیان کرده بود، و به نظر می‌رسد گزارش ۲۱۷ صفحه‌ای او که آن را در آوریل ۲۰۲۱ ارائه کرد ، خشم مقامات اسرائیلی را برانگیخت؛ زیرا او این رژیم را رسما به نوعی آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی متهم کرده بود. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد ادغام مدرسه کندی هاروارد با بنیاد دفاع و امنیت در آمریکا که ارتباط نزدیکی با اسرائیل دارد دلیل این تصمیم این دانشگاه بوده است.

قابل توجه است که دانشگاه هاروارد چنین تصمیمات مشابه را علیه هر منتقد "اسرائیل" و سیاست منطقه‌ای آمریکا اتخاذ می‌کند، و داگلاس المندورف، رئیس مدرسه کندی هاروارد در چنین موقعیت‌هایی در برابر فشارهای مقامات سیا تسلیم می‌شود.

اگرچه برای افشای نفاق غربی‌ها در مورد آزادی بیان نیازی به ذکر مثال راث نداشتیم، اما نمونه‌های بی‌شماری وجود دارد که پیشتر پرده از این نفاق غربی‌ها برداشته است، و چه بسیار آزادگانی که به جرم انتقاد از "اسرائیل"، تحت تعقیب مقامات حکومت‌های غربی قرار دارند.

پربیننده ترین خبرها