هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۲۰؛

بارش برف و باران در ۱۹ استان/ هشدار هواشناسی به مرغداران

بارش برف و باران در ۱۹ استان/ هشدار هواشناسی به مرغداران
سه شنبه 20 دی 1401 - 11:50

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و وزش باد شدید در ۱۹ استان نسبت به کولاک برف،‌ آب‌گرفتگی معابر و کاهش شدید دما و خسارت به کشاورزان هشدار داد.

العالم - ایران

بر اساس پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه 20 دیماه 1401 در شمال آذربایجان شرقی،‌ اردبیل، ارتفاعات البرز شرقی رگبار برف و در گیلان و غرب مازندران بارش باران روی می‌دهد.

در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب،‌ مرکز و نوار شرقی کشور ابرناکی،‌ بارش باران و برف همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما روی می‌دهد و بارش‌ها در مناطق سردسیر و مرتفع به شکل برف است و در نوار جنوبی کشور رعدو برق انتظار می‌رود و در شمال شرق خوزستان، شرق لرستان،‌ چهارمحال و بختیاری،‌کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر،‌ فارس و غرب کرمان بارش‌ها شدت خواهد داشت.

فردا چهارشنبه بارش‌ها در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران ادامه دارد و در نیمه جنوبی از شدت بارش‌ها کاسته شده و فقط در برخی مناطق شرق تهران،‌ غرب سمنان، قم،‌ مرکزی، اصفهان، غرب یزد،‌کرمان،‌ هرمزگان و نوار شرقی کشور رگبار پراکنده همراه با وزش باد و کاهش دما پیش بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از پنجشنبه تا شنبه هفته آینده در سواحل غربی دریای خزر بارش روی می‌دهد و طی روز پنجشنبه در نوار شرقی وزش باد و کاهش نسبی دما پدیده غالب است. روز جمعه با گذر موج تراز میانی جو از جنوب غرب کشور در دامنه‌های زاگرس واقع در استان‌های خوزستان،‌ ایلام،‌ لرستان،‌ چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد رگبار پراکنده همراه با وزش باد پیش بینی شده و شنبه آینده در اکثر مناطق کشور جو آرامی مستقر می‌شود. در این روز در نیمه غربی کشور روند افزایش دما حاکم می‌شود.

تا روز جمعه روند کاهشی دما در اکثر مناطق کشور پیش بینی شده و تا روز پنجشنبه دریای خزر،‌ امروز شرق خلیج‌فارس و از امروز تا پنجشنبه خلیج‌فارس مواج و متلاطم است.

توصیف سامانه: نفوذ هوای سرد و کاهش محسوس دما

زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه 1401/10/21

زمان پایان: اواخر وقت جمعه 1401/10/23

نوع مخاطره: به‌طور میانگین، کاهش 8 تا 10 درجه دما و ماندگاری هوای سرد تا روز جمعه 1401/10/23

منطقه اثر:

چهارشنبه 1401/10/21: ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان.

پنج‌شنبه 1401/10/22: ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان.

جمعه 1401/10/23: ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی

توصیه: تسریع در برداشت گل نرگس و ذرت دانه‌ای در استان ایلام، تسریع در برداشت پرتقال و محافظت از مزارع سیب زمینی استان کرمان، تسریع در برداشت پرتقال استان سیستان و بلوچستان و گوجه فرنگی استان بوشهر، محافظت از صیفی‌جات شمال استان خوزستان در برابر کاهش دما، تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالاً دما به زیر صفر می‌رسد.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: چهارشنبه 1401/10/21

نوع مخاطره: بارش باران، مناطق جنوبی رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در مناطق سردسیر بارش برف، کولاک برف یا رخداد مه.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1401/10/20: اردبیل، گیلان، مازندران، لرستان، جنوب همدان، مرکزی، قم، اصفهان، خوزستان، فارس، کرمان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

چهارشنبه 1401/10/21: شمال اردبیل، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، تهران، البرز، گیلان و شمال فارس.

اثر مخاطره: کاهش دید، لغزندگی جاده ها، احتمال اختلال در تردد، یخ زدگی، احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر، احتمال تاخیر در پروازها، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای مقابله با برف، یخبندان و مه به ویژه در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف منابع انرژی به‌ویژه گاز.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: سه‌شنبه 1401/10/20

زمان پایان: چهارشنبه 1401/10/21

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1401/10/20: سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی هرمزگان، نیمه شرقی یزد، شرق سمنان، نوار شرقی و جنوب کرمان، خراسان جنوبی و نوار شرقی خراسان رضوی.

چهارشنبه 1401/10/21: سیستان و بلوچستان، نوار شرقی و جنوب کرمان، شرق هرمزگان، شرق یزد و خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز بویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در فعالیت کویرنوردی.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها