«بن سلمان» اثر گذارترین رهبر جهان عرب!

«بن سلمان» اثر گذارترین رهبر جهان عرب!
سه شنبه 20 دی 1401 - 20:09

شبکه عربی "ارتی" روسیه در یک نظرسنجی که از اول دسامبر تا 9 ژانویه صورت داده است از مخاطبین عرب خود خواسته است تا از میان چهره‌هایی که در معرض نظرسنجی قرارداده است اثرگذارترین آنها درسال گذشته میلادی یعنی 2022 را معین کنند.

العالم - کشکول

در این نظرسنجی که با مشارکت 11 میلیون نفر صورت پذیرفته است بن سلمان ولیعهد و نخست وزیر سعودی حائز 62 درصد آرا شده و بن زاید رئیس امارات 24 درصد آرا را بدست آورده‌اند و به ترتیب اولین و دومین نفر برتر شده و السیسی رییس جمهور مصر هم نفر سوم شده است.

صرف نظر از میزان روایی و اعتماد به این نظر سنجی چند نکته در این باب قابل تامل است.

اول آنکه در این نظر سنجی نام شخص پادشاه سعودی برخلاف نظرسنجی سال قبل حذف شده است و این یعنی آنکه همگان به این جمع بندی رسیده‌اند که سلطنت سعودی در واقع به بن‌سلمان منتقل شده است و در عالم سیاست سعودی، سلمان پادشاه "حیاتی نباتی" دارد و با صطلاح پزشکان فقط منتظر آن هستند که دستگاه را از او جدا کنند تا به این زندگانی نباتی سیاسی نیز پایان داده شود.

دومین نکته در این نظرسنجی متوجه رشد چشمگیر جایگاه بن سلمان و البته بن‌زاید طی یکسال گذشته در نگاه جامعه مشارکت کننده در نظرسنجی است، باز اگر بتوان بر نتایج اعلام شده اعتماد کرد معنا ومفهوم آن این است که هر دو با شیبی قابل توجه مشغول رقابت جدی با یکدیگر در عرصه منطقه‌ای هستند؛ این بدان معناست که این رقابت حتما در عمل و در آینده نمی‌تواند بر بستری از آرامش و عدم جدال ادامه پیدا کند. پیش از این آشنایان به مسائل منطقه همواره بر این باور بوده اند که بن سلمان را در واقع بن زاید مدیریت می‌کند و بدیهی است که نتایج این نظرسنجی حداقل به مذاق بن زاید خوش نخواهد آمد.

نکته سوم در این باب آنکه نظرسنجی حاضر فقط و فقط ازمیزان اثرگذاری شخصیتهای مطرح شده سوال کرده است ودرخصوص نوع این اثرگذاری قضاوتی بدست نمی‌دهد. بر این مبنا این سوال مطرح می‌شود که به چه میزان از معتقدین به اثرگذاری بن سلمان سیاست‌های او در داخل و خارج سعودی را ستایش می‌کنند؟ و چقدر از مشارکت کنندگان سیاست‌های قلع و قمع بن‌سلمان، مداخله‌جویی‌های او در امور دیگر کشورها و بالاخره پیگیری سیاست‌های حمایتی از اسرائیل را درنظر داشته‌اند و بر مبنای آن براثرگذاری بن سلمان حکم کرده اند
نکته آخر انکه درنتایج این نظر سنجی واقدامات مشابه ان درافکار عمومی نباید از نقش دستگاههای عریض وطویل رسانه ای سعودی که ذیل "مجموعه اعتدال" بشکل لحظه‌ای مشغول باصطلاح صورت دهی به افکار عموی و تطهیر چهره حکومت سعودی و شخص بن‌سلمان در نزد افکار عمومی هستند غافل شد. بنظر می‌رسد چنانکه یک منبع بی طرف این سوال اساسی را مطرح کند که: به چه میزان مسلمان جهان از عملکرد رهبران و حکمرانان جهان اسلام رضایت دارند؟ آنگاه بتوان نتایج نظر سنجی ارتی را درترازویی دیگر وبا مقیاسی دقیق تر محل بحث وبررسی قرارداد

پربیننده ترین خبرها