برای جنگ با روسیه؛

ناتو و اتحادیه اروپا کمک های تسلیحاتی به اوکراین را افزایش می دهند

ناتو و اتحادیه اروپا کمک های تسلیحاتی به اوکراین را افزایش می دهند
چهارشنبه 21 دی 1401 - 08:34

اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ناتو تاکنون تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارزش میلیاردها دلار در اختیار اوکراین قرار داده‌اند.

العالم ـ اروپا
بنابر گزارش رویترز، ناتو و اتحادیه اروپا بر لزوم افزایش کمک به اوکراین تاکید کردند.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، و اتحادیه اروپا با امضای بیانیه‌ای مشترک بر افزایش حمایت خود از اوکراین برای جنگ و مقابله با روسیه تاکید کردند و گفتند که همکاری‌های خود را توسعه خواهند داد.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از امضای این بیانیه گفت:«ما باید به تقویت همکاری بین اتحادیه اروپا و ناتو ادامه دهیم و باید کمک و حمایت خود از اوکراین را افزایش دهیم.»
اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ناتو (۲۱ کشور عضو هر دو سازمان) تاکنون میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی در اختیار اوکراین قرار داده‌اند.
ایالات متحده، فرانسه و آلمان نیز در هفته‌های اخیر اعلام کردند که تانک‌های سبک در اختیار اوکراین قرار خواهند داد ولی کی‌یف خواستار دریافت تانک‌های سنگین و پیشرفته است.
اورسولا فن درلاین، رییس کمیسیون اروپا نیز در این خصوص گفت: «به اعتقاد من اوکراین باید تمامی تسلیحات ضروری را دریافت کند. این شامل سامانه‌های پیشرفته دفاع ضد هوایی و تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته نیز می شود به شرطی که برای دفاع از اوکراین ضروری باشند.»
استولتنبرگ خاطر نشان کرد که به منظور تعیین دقیق سلاح‌های مورد نیاز و چگونگی تامین آن از سوی اعضای ناتو، نمایندگان کشورهای غربی هفته آینده با وزیر دفاع اوکراین دیدار خواهند کرد.
او افزود:«مسئله فقط ارسال تجهیزات و سلاح‌های بیشتر نیست. باید با دقت بررسی کنیم که کمک هایی که تاکنون ارسال شده تا چه حد موثر بوده اند.»دو سازمان در مذاکرات اخیر توافق کردند که به رغم اقدامات اتحادیه اروپا برای تقویت توان نظامی خود، ناتو با تکیه بر قدرت نظامی آمریکا همچنان نیرو و تکیه گاه اصلی تضمین امنیت اروپاست.
ینس استولتنبرگ افزود:«بیانیه مشترک ما تصریح می کند که ناتو کماکان بنیان اصلی دفاع مشترک و نیرویی تعیین کننده در تضمین امنیت اروپا - آتلانتیک است. در عین حال اهمیت تقویت قدرت نظامی اتحادیه اروپا را به رسمیت شناخته که مکمل ناتو و قابلیت همکاری با این پیمان را دارد.»

پربیننده ترین خبرها