السودانی در آلمان؛ چشم امید اروپا به انرژی عراق

السودانی در آلمان؛ چشم امید اروپا به انرژی عراق
جمعه 23 دی 1401 - 21:03

«اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرد که عراق، شریک گازرسانی (به اروپا) باشد و السودانی هم گفت: برای تامین نیاز جهانی انرژی تلاش می کنیم.

العالم - اروپا

السودانی که روز گذشته به آلمان سفر کرده است امروز در کنفرانسی مطبوعاتی با صدراعظم آلمان، ضمن اعلام امضای یادداشت تفاهم همکاری با شرکت «زیمنس» گفت که «عراق کشوری مهم در تولید انرژی است و از شرکت های جهان از جمله شرکت های آلمانی برای سرمایه گذاری در عرصه گاز طبیعی و نیز گاز همراه (مشتقات نفتی) دعوت می کنیم.»
نخست وزیر عراق همچنین به اهمیت بندر فاو برای عراق اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از پروژه های راهبردی از جمله ساخت بندر فاو به عنوان بزرگترین بندر عراق را در دستور کار داریم.
السودانی ادامه داد: با شرکت زیمنس به منظور انتقال، توزیع و افزایش تولید انرژی توافق کردیم. ما تجربه موفقی با زیمنس داریم و تمایل خود را برای ورود سایر شرکت های سرمایه گذاری به عراق اعلام می کنیم... نشست امروز ما سنگ بنای روابط راهبردی با آلمان است.
نخست وزیر عراق افزود: بر اشتیاق دولت خود به برقراری روابط متوازن تاکید می کنیم.
السودانی، پیش تر در گفت و گو با رسانه های آلمانی به این نکته اشاره داشت و گفت که تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین از مرزهای دو کشور فراتر رفته است و نه تنها اروپا بلکه همه جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. او گفت که این جنگ به بالا رفتن قیمت ها از جمله مواد غذایی در جهان منجر سده و ما نیز در عراق از این جنگ رنج می بریم.

او این موضوع را هم گفت که «در شرایطی که بازار (انرژی) جهان از آن رنج می برد و با افزایش تقاضای جهانی که منجر به گرانی در جهان شده است، عراق امکان آن را دارد که با طرح های سرمایه گذاری در گاز و تولید نفت، نیاز آلمان و بازار جهانی را تامین کند.
توجه پالایشگاه‌های نفت مدیترانه به نفت عراق در سایه تحریم‌های اروپا بر نفت روسیه
وب‌سایت انگلیسی «آرگوس» متخصص در خبرهای حوزه انرژی در گزارشی آورده است که تحریم‌های کشورهای اروپایی بر واردات نفت خام روسیه از راه دریا، درها را به سوی افزایش واردات مواد خام اسیدی توسط کشورهای حاشیه دریای مدیترانه از خاورمیانه به ویژه از بصره در جنوب عراق باز کرده است.
این رسانه افزود که مواد خام متنوع نفت بصره به عنوان جایگزین محبوب برای نفت خام اسیدیته «اورال» مدیترانه مطرح شده، به ویژه که بسیاری از پالایشگاه‌های اروپایی از چند ماه پیش و با موج تحریم‌های اتحادیه اروپا از نفت خام روسیه چشم‌پوشی کرده‌اند.
ایندیپندنت نیز گزارش داد که به گفته سفیر اتحادیه اروپا در عراق، تعدادی از بانک های بزرگ اروپایی برای تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری در عراق، به ویژه در زمینه انرژی های تجدیدپذیر ابراز تمایل کرده اند.
به طور مشخص شرکت زیمنس آلمان، سال ها پیش قرار بود اوضاع برق عراق را سامان دهد اما دولت آمریکا مانع فعالیت این شرکت اروپایی در عراق شد و خود آمریکایی ها نیز در این باره کاری نکردند.
واقعیت این است که سفر السودانی به برلین تنها با هدف روابط اقتصادی با خود آلمان انجام نشده است بلکه دایره وسیع تری را در فضای تشدید جنگ بین روسیه و اوکراین و با هدف استفاده از فرصت نیاز غربی ها به انرژی جایگزین دو کشور درگیر جنگ، شامل می شود و چنین به نظر می رسد که جنگ اوکراین، فرصت اقتصادی مهمی را روبروی عراق قرار داده است.
حالا با وجود بحران زدگی اروپا از حیث انرژی در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، آیا آمریکایی ها باز هم مانع فعالیت شرکت های آلمانی در عراق خواهند شد یا اجازه خواهند داد همکاری زیرساختی و سرمایه گذاری آلمانی ها و اروپایی ها در عراق، جان تازه ای بگیرد؟ باید منتظر ماند و دید.

شرکت "زیمنس انرژی" نیز روز جمعه هم زمان با امضای توافقنامه ای با دولت عراق برای توسعه شبکه برق این کشور اعلام کرد که قصد دارد در سال های آینده فعالیت هایش را در عراق گسترش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد که کریستین بروچ مدیرعامل زیمنس انرژی با زیاد علی وزیر برق عراق برای افزایش تولید برق به میزان ۱۱ گیگاوات تفاهمنامه ای امضا کرده است.

روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان در مراسم امضای این تفاهمنامه با حضور فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در برلین گفته است که عراق در سال های آتی سرمایه گذاری قابل توجهی در زیرساخت انرژی خواهد کرد و زیمنس انرژی نقش مهمی در این امر خواهد داشت.

وزارت اقتصاد آلمان اعلان کرد که این طرح های برنامه ریزی شده شامل ساخت و توسعه تاسیسات تولید برق برای منابع انرژی متعارف و تجدیدپذیر هستند.

به گزارش ۲۲ دی ماه ایرنا؛ محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق روز پنجشنبه با محوریت سرمایه گذاری در حوزه انرژی شامل امضای یادداشت تفاهم توسعه زیرساخت های برق عراق با شرکت «زیمنس» به آلمان سفر کرد.

سودانی گفته است که برق و سرمایه گذاری گاز و نفت، در این سفر اولویت خواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها