چرا آمریکا با از سرگیری روابط ترکیه و سوریه مخالفت می کند؟

چرا آمریکا با از سرگیری روابط ترکیه و سوریه مخالفت می کند؟
شنبه 24 دی 1401 - 10:50

"ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دیدارهای اخیر مسئولان سوریه و ترکیه به منظور از سرگیری روابط، گفت: ما همچنان شرکای خود در تمام جهان را از برقراری روابط یا بهبود روابط با سوریه باز می داریم.

العالم ـ كشكول

اين اظهارات گستاخانه آمریکا تاکید دیگری است بر اینکه این کشور در پس تمام بحرانها، جنگ ها و درگیری های منطقه از جمله سوریه است. آمریکا با حضور نامشروع در منطقه و دخالت آشکار در امور داخلی کشورهای منطقه در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی، به تخریب منطقه و آواره کردن ملت ها می پردازد.

آمریکا با این منطق تحقیرآمیز خود، با کشورهای جهان همچون افرادی نابالغ برخورد می کند که نمی توانند با میل و اراده خود عمل کنند بلکه نیاز به قیم دارند؛ کسی که راه صواب را به آنها نشان دهد و اگر از دستوراتش سرپیچی کند قطعا دچار خشم و غضب آمریکا قرار می گیرد.

نکته قابل توجه آن است که آمریکا درحالی آشکارا و رسما با هرگونه نزدیکی و ازسرگیری روابط میان ترکیه و سوریه مخالفت می کند که سوریه تا این لحظه با هرگونه دیدار میان بشار اسد و رجب طیب اردوغان تا زمانی که ترکیه خاک سوریه را اشغال کرده، مخالفت کرده است.

درست است که سوریه پس از یک دهه جنگ که امریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه عامل آن بودند، بیش از ترکیه به برقراری صلح و امنیت در منطقه اهمیت می دهد اما دمشق نیز به خوبی می داند که شتاب ترکیه برای برقراری روابط با سوریه در واقع برای تحقق اهداف انتخاباتی است. زیرا اردوغان با دخالت نظامی در سوریه و حمایت از تروریست ها نتوانسته است اهدافش را محقق کند. بلکه این امر تاثیری منفی بر آینده سیاسی او گذاشته است.

آمریکا که از تمام امکانات خود برای اعمال فشار بر کشورهای منطقه به منظور عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی استفاده می کند؛ با تلاشهای ترکیه برای برقراری روابط با سوریه مخالفت می کند. حال آنکه این دو کشور همسایه و مسلمان دارای روابط تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ریشه دار هستند.

آمریکا با این اقدام خود بر شعله ور کردن آتش فتنه در منطقه اصرار دارد تا هرچه بیشتر ثروت و منابع آنها را به یغما ببرد. و این علاوه بر تبعات فاجعه بار این اقدام است زیرا قطعا در صورت تجزیه سوریه، ترکیه نیز شاهد تحولات جغرافیایی در مرزهای خود خواهد بود.

از این رو با روشن شدن مقاصد پلید آمریکا که عامل اصلی جنگ سوریه است، سران ترکیه باید کشور و ملت خود را از هرگونه بحران های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی دور نگه دارند و با مساله برقراری روابط با سوریه به دور از اهداف انتخاباتی گذرا برخورد کنند.

پربیننده ترین خبرها