زلال قرآن (1939)؛

آیا نماز فقط مخصوص انسان ها است؟

آیا نماز فقط مخصوص انسان ها است؟
شنبه 24 دی 1401 - 11:36

العالم ـ زلال قرآن

آیات زیر:
1 – آیه 1 سوره مبارکه تغابن:
« يُسَبِّحُ لِلَّـهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
ترجمه: (هرچه در آسمانها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدا مشغولند که سلطنت ملک هستی و ستایش (اهل عالم) برای اوست و او برهر چیز تواناست).
2 – آیه 44 سوره مبارکه اسراء:
« سَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَـٰكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا»
ترجمه: (آسمان و زمین و هر که در آنهاست همه به ستایش و تنزیه خدا مشغولند و موجودی نیست در عالم جز آنکه ذکرش تسبیح و ستایش حضرت اوست و لیکن شما تسبیح آنها را فهم نمی‌کنید. همانا او بسیار بُرد بار و آمرزنده است).
3 – آیه 41 سوره مبارکه نور:
« أَلَمْ تَرَأَنَّ اللَّـهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ»
ترجمه: (آیا ندیدی که هرکس در آسمانها و زمین است تا مرغ هایی که در هوا پر گشایند همه به تسبیح و ثنای خدا مشغولند؟ و همه آنان صلاة و تسبیح خود بدانند، و خدا به هر چه کنند آگاه است).
گویای این حقیقت اند، که توجه و انعطاف به خداوند تبارک و تعالی (که حقیقت نماز است) یک امرکُلی و فراگیر از جانب تمامی مخلوقات پیدا و پنهان عالم هستی است و هیچ مخلوقی نیست که نحوه توجه به خداوند سبحان و چگونگی تسبیح، تنزیه، حمد و ستایش ذات اقدس الهی را نداند، به همین جهت هر یک از مخلوقات عالم درحد وسعت وجودی و توانائی های خویش به خداوند عزّوجل توجه نموده و بی وقفه و با تمام وجود به تسبیح و تنزیه ذات اقدس الهی مشغولند و در پرتو آن به اندازه ظرفیت و لیاقت خود از رحمت واسعه الهی برخوردار می گردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها