حزب عدالت و توسعه مغرب: دولت رباط مشروعیت خود را از دست داده‌ است

حزب عدالت و توسعه مغرب: دولت رباط مشروعیت خود را از دست داده‌ است
يکشنبه 25 دی 1401 - 16:38

نخست وزیر سابق مغرب با اعلام اینکه «دولت مشروعیت خود را از دست داده است» خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام در این کشور شد.

العالم - مغرب

« عبدالاله بنکران» دبیرکل حزب اسلامگرای عدالت و توسعه مغرب سکانداری دولت سابق این کشور را به عهده داشت. در زمان نخست وزیری او توافقنامه عادی سازی روابط با تل آویو امضاء شد. امضای این توافقنامه اعتراض شدید مغربی‌ها را برانگیخت و حزب عدالت و توسعه را در معرض شکاف و دو دستگی قرار داد.

بنکران در واکنش به این اعتراض‌ها در صفحه شخصی خود در فضای مجازی «فیسبوک» نوشت: تصمیم به عادی سازی روابط با تل آویو توسط پادشاه مغرب اتخاذ شد و ما چاره ای نداشیتم جز اینکه آن را بپذیریم.

با وجود این، امضای توافقنامه مزبور ضربه سختی به حزب عدالت و توسعه زد به گونه‌ای که در انتخابات پارلمانی 2021 فقط 13 کرسی به دست آورد. اکنون این حزب به دلیل عدم مشارکت در دولت و اتخاذ مواضع مستقل تر توانسته جایگاه خود را در افکار عمومی تا حدودی ترمیم کند.

دبیرکل حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در جمع اعضای این حزب در شهر بوزنیقه ( ساحل اقیانوس اطلس ) اظهار داشت: مشکل امروز این است ما در حاکمیت دولتی زندگی می‌کنیم که فاقد مشروعیت است.

بنکران با بیان اینکه ملت اعتماد خود را به دولت رباط از دست داده‌ است، اظهار داشت: انجام فعالیت‌های سیاسی بدون مشروعیت مردمی بسیار سخت است و این همان سخنی است که نخست وزیر آن را بیان کرده‌ است.

به نوشته روزنامه هسپرس چاپ رباط، وی کارنامه عملکرد دولت مغرب را ناموفق دانست و اظهار داشت: این دولت بدون مشروعیت مردمی بر کشور حکومت می‌کند لذا جای دارد که انتخابات زود هنگام برگزار شود.

بنکران با بیان اینکه ارزش‌های اسلامی با هویت مردم مغرب آمیخته است، اظهار داشت: اصلاح قوانین مربوط به خانواده نباید از چارچوب دین خارج شود شما ملاحظه می‌کنید جوامعی که از دین فاصله گرفته‌اند در آستانه فروپاشی قرار دارند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر به مبانی شریعت آسیبی وارد شود بنیان دولت در مغرب آسیب خواهد دید.

چندی قبل، جریان غربگرا و فمنیستی به بهانه برقراری تساوی حقوق میان مرد و زن مواد قانونی به پارلمان مغرب پیشنهاد کرد که ارث به طور مساوی میان زن و مرد تقسیم شود

نخست وزیر مغرب که همواره از دولتش دفاع می‌کند تاکنون واکنشی نسبت به سخنان بنکران از خود نشان نداده است.

پربیننده ترین خبرها