چالش‌های فراروی نزدیکی دمشق آنکارا

چالش‌های فراروی نزدیکی دمشق آنکارا
سه شنبه 27 دی 1401 - 17:31

اوضاع شمال سوریه در روزهای اخیر پس از تلاش برای ایجاد نزدیکی میان سوریه و ترکیه و اقدامات ترکیه در سطوح امنیتی و میدانی تغییر یافته است.

العالم – کشکول

محاسبات دشمن از تجاوز به سوریه و ایجاد هرج و مرج در این کشور با موفقیت همراه نبود و به همین دلیل دشمن برای تحمیل معادلات خود راه فشارهای اقتصادی بر دمشق را در پیش گرفت، اما سوریه در برابر این فشارها تسلیم نشد و در ابتدا برای خنثی سازی این توطئه بر پایان اشغال مناطقی از این کشور توسط ترکیه و توقف حمایت آنکارا از تروریسم به ویژه در ادلب تاکید کرد.

همزمان با آن ارتش سوریه توانست گروه‌های تروریستی را در هم بکوبد و به طور همزمان توطئه ترکیه و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای تقویت تروریسم در سوریه را خنثی کند.

ترکیه نیز هنگامیکه دید در برابر سوریه با شکست مواجه شده، رویکرد آشتی با دمشق را در پیش گرفت و در این مسیر دو اقدام را انجام داد.

اول: استقرار مجدد گروه تروریستی النصره با انواع تانک، نفربر و تسلیحات سنگین در شمال ادلب تا حلب تا این گروه را به عنوان مرزبان خود قرار داده و مانع موج جدید مهاجرت آوارگان سوری به ترکیه شود.

دوم: دور کردن تروریست های خارجی از مرز سوریه ترکیه تا نتوانند خطری برای امنیت ترکیه ایجاد نمایند که به این منظور سازمان اطلاعات ترکیه، اوکراین را به عنوان مقصد این تروریستها پیشنهاد کرد.

از مهمترین تروریستهایی که اخیرا وارد اوکراین شدند، می توان به عبدالحکیم الشیشانی فرمانده اجناد القوقاز اشاره نمود که مدتی قبل در مناطقی مانند حومه لاذقیه مستقر بودند.

گروه وی دارای تجربه زیادی در جنگ چچن بود تا اینکه در سال 2009 راهی ترکیه و پس از آن سوریه شد.

کارشناسان معتقدند هدف ترکیه از این اقدام پایان دادن به حضور گروههای تروریستی هوادارش در مرز سوریه است تا بتواند نظر دمشق را جلب کرده و زمینه آشتی نهایی با دمشق را فراهم کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها