امیرعبداللهیان با اردوغان دیدار کرد

سه شنبه 27 دی 1401 - 16:18

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

العالم - ایران / سیاسی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به دعوت «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود ظهر امروز (سه‌شنبه) ۲۷ دی ماه در رأس هیأتی وارد آنکارا شد، پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه ترکیه دقایقی قبل با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این دیدار حضور داشت.

پیش از این وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در بدو ورود به آنکارا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خوشبختانه روابط دو کشور در مسیر درست خودش قرار دارد و امروز می‌توانیم از ترکیه به عنوان یکی از همسایگانی که بهترین مناسبات با جمهوری اسلامی ایران را دارد یاد کنیم، گفت: امروز فرصتی است در دیدار با همتای خود و آقای اردوغان در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای از جمله موضوعات غرب آسیا، قفقاز جنوبی و موضوعات بین‌المللی رایزنی داشته باشیم. امیرعبداللهیان پیش از ترک تهران به مقصد آنکارا نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که در سفرش به آنکارا درباره مناسبات دوجانبه، دعوت اردوغان از آیت‌الله رئیسی برای سفر رسمی به ترکیه و تحولات حوزه شامات و غرب آسیا و همچنین قفقاز جنوبی به رایزنی خواهد پرداخت و سفرش به مسکو هم با قدری تاخیر انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۹ دی ماه سالجاری در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به سوریه و ترکیه گفته بود: دعوتی که از آقای رئیسی به عمل آمده و سفر به سوریه و ترکیه در حال برنامه‌ریزی است و با قطعی شدن برنامه‌های سفر انجام خواهد شد.

امیرعبداللهیان در سفری که تیر ماه سالجاری برای نخستین بار به ترکیه داشت نیز با اردوغان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. ششم تیر ماه ۱۴۰۱ بعد از آنکه چندین بار خبر سفر حسین امیرعبداللهیان به ترکیه مطرح شده بود، این سفر انجام شد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود به آنکارا رفت و ضمن دیدار با وزیر خارجه ترکیه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور نیز دیدار و به گفت‌وگو نشست. یکی از مباحثی که در این گفت‌وگوها مطرح شد عملیات احتمالی نظامی ترکیه در شمال سوریه بود.

امیرعبداللهیان پنجشنبه شب ۲۲ دی ماه سفری به بیروت و از آنجا به دمشق داشت. وی در بیروت و در نشست خبری مشترک با همتای لبنانی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوی سوریه و ترکیه اظهار داشت: از گفت‌وگوهای سوری و ترکی و گفت‌وگوهای به عمل آمده بین مقامات سوریه و ترکیه خرسندیم. وزیر خارجه همچنین در دمشق و در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که ایران به تلاش‌های دیپلماتیک خودمان برای نزدیکی و حل مشکلات بین سوریه و ترکیه ادامه می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها