آیا مغرب فعال اهل قطیف را تحویل مقامات سعودی خواهد داد؟

آیا مغرب فعال اهل قطیف را تحویل مقامات سعودی خواهد داد؟
سه شنبه 27 دی 1401 - 21:52

نیروهای امنیتی مغرب، صبح روز 14 ژانویه امسال (2023)، یک فعال حقوق بشر عربستانی را به نام " حسن محمد آل ربیع " در فرودگاه مراکش بازداشت کردند.

العالمعربستان سعودی

" حسن محمد آل ربیع" از اهالی منطقه شیعه نشین القطیف در عربستان است که 14 ژانویه امسال درحالیکه قصد سفر به ترکیه را داشت، توسط نیروهای امنیتی مغرب در فرودگاه مراکش بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

مقامات امنیتی مغرب به آل ربیع اجازه ندادند که با خانواده اش ارتباط برقرار کند، فرد دیگری که همراه آل ربیع بود ، با خانواده اش تماس گرفت و به آن ها اطلاع داد که مغرب تصمیم دارد وی را درعرض 48 ساعت به عربستان سعودی تحویل دهد.

بر اساس گزارش سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر ، آل ربیع از یک سال و دو ماه پیش عربستان را ترک کرده ولی تحت تعقیب نیروهای امنیتی نبوده است و قبل از رفتن به مغرب ، بین اندونزی و عمان و چند کشور دیگر درحال رفت و آمد بوده و به مدت 5 ماه تقریبا در مغرب بوده است.

در این گزارش آمده است که علت اینکه وی عربستان را ترک کرده ، تشدید آزار و اذیت ها از سوی نیروهای امنیتی به ویژه درحق خانواده اش بوده است.

نیروهای امنیتی سعودی چند بار درصدد بازداشت منیر برادر حسن محمد آل ربیع برآمدند، ولی برادر بزرگ ترش علی آل ربیع را بازداشت کردند.این بازداشت با هدف اعمال فشار بر برادرش منیر بود تا خود را تسلیم نیروهای امنیتی کند.

این اقدام نیروهای سعودی در راستای گروگان گیری هایی است که رژیم سعودی اجرای آنرا به شکل گسترده در زمان حکومت بن سلمان و پسرش آغاز کرده است.

به گزارش این سازمان ، بازداشت حسن محمد آل ربیع در شرایطی صورت می گیرد که رژیم سعودی سخت ترین انواع شکنجه و بدرفتاری را درحق بازداشت شدگان مرتکب می شود که این رویکرد به منزله نقض قوانین بین المللی است.

بر اساس این گزارش ، تحویل آل ربیع به منزله همدستی در نقض قوانین عادلانه است و این اقدام، برگی دیگر را به پرونده سیاه مغرب در زمینه همکاری با سرکوبگری های رژیم سعودی اضافه می کند.

این مساله موجب می شود که آل ربیع به مدت طولانی در معرض شکنجه و زندان قرار گیرد و حتی بعید نیست که برایش حکم اعدام صادر شود.

سازمان اروپایی – سعودی حقوق بشر این سوال را مطرح کرده که آیا مغرب ، حسن آل ربیع را تحویل مقامات سعودی خواهد داد و وی در عربستان با سرنوشتی نامعلوم مواجه خواهد شد؟

در توئیت این سازمان، عکس هایی از 5 شهروند سعودی که در زمان حکومت بن سلمان به مقامات سعودی تحویل داده شده اند، منتشر شده و آمده است ، در زمان حکومت بن سلمان ، 5 سعودی از طرف مغرب ، فیلیپین ، قطر ، کویت و عمان به مقامات سعودی تحویل داده شدند که 4 نفر از آنان همچنان دربازداشت هستند که احتمال می رود که مورد شکنجه و آزار واذیت قرار گرفته باشند.

سوالی که وجود دارد ، این است که آیا مغرب ، حسن آل ربیع فعال حقوق بشری عربستانی را تحویل مقامات سعودی خواهد داد و سرنوشتی نامعلوم در عربستان منتظر وی خواهد بود؟

پربیننده ترین خبرها