تظاهرات گسترده و «پنجشنبه جهنمی» پیش روی فرانسه

تظاهرات گسترده و «پنجشنبه جهنمی» پیش روی فرانسه
پنج‌شنبه 29 دی 1401 - 09:10

نارضایتی مردم از اصلاحات بازنشستگی در فرانسه این کشور را در آستانه موج گسترده‌ای از تظاهرات و اعتصاب قرار داده است.

العالم - اروپا

به نقل از سی‌ان‌ان، کارگران فرانسوی قرار است روز پنجشنبه برای اعتراض به اصلاحات بنیادی در سیستم بازنشستگی این کشور به خیابان ها بیایند؛ اصلاحاتی که در صورت اجرای آنها، بیشتر مردم باید پیش از بازنشستگی دو سال بیشتر کار کنند.

هشت اتحادیه بزرگ فرانسه - که شامل حمل و نقل، آموزش، پلیس، مدیران اجرایی و بخش های عمومی می شود - خواستار برگزاری «اولین روز اعتصاب ها و اعتراضات» علیه اصلاحات پیشنهادی حقوق بازنشستگی در روز پنجشنبه شده اند.

کلمنت بوون، وزیر حمل و نقل فرانسه در گفت‌گو با شبکه فرانس 2 هشدار داد که انتظار می رود اعتصابات گسترده ای صورت گیرد و ممکن است «یک پنجشنبه جهنمی» در شبکه های حمل و نقل عمومی رخ دهد. اداره حمل و نقل پاریس نیز خدمات «بسیار مختل» را در شبکه حمل و نقل شهر پیش بینی می کند.

به گفته اداره هوانوردی غیرنظامی فرانسه، از هر پنج پرواز ورودی و خروجی فرودگاه اورلی پاریس، یک پرواز به دلیل اعتصاب کارکنان کنترل ترافیک هوایی در این روز لغو خواهد شد. این وضع، احتمال تاخیر و لغو بیشتر پروازهای باقیمانده را نیز افزایش می دهد.

طبق اعلام اتحادیه اصلی آموزگاران، حدود 70 درصد از معلمان مدارس ابتدایی نیز در سراسر فرانسه اعتصاب خواهند کرد و از هر سه مدرسه ابتدایی یک مدرسه در پاریس تعطیل است. این اتحادیه افزود حدود 50 درصد از معلمان مدارس متوسطه در فرانسه نیز اعتصاب خواهند کرد.

جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه در این خصوص به شبکه رادیویی RTL فرانسه گفت روز پنجشنبه بیش از 10 هزار افسر پلیس و ژاندارمری در سراسر فرانسه برای مواجهه با اعتراضات مستقر خواهند شد. از این تعداد 3 هزار و 500 نیرو در پاریس مستقر خواهند بود.

دولت از اصلاحات به‌عنوان یک تغییر در حوزه سیاست‌های متوازن و پیشرونده دفاع کرده است که کسری حقوق بازنشستگی را تا سال 2030 کاهش خواهد داد.

استفانی ریست، یک نماینده طرفدار دولت در پارلمان در این خصوص گفت: «اگر ما این اصلاحات را تصویب نکنیم، پرداخت‌ها متعادل نمی‌شوند، به این معنا که باید حقوق بازنشستگان را کاهش دهیم یا سهم کارگران را افزایش دهیم و در نتیجه قدرت خرید فرانسوی‌ها را کاهش دهیم.»

اما بسیاری از منتقدان، این اصلاحات را در بهترین حالت، «بد زمان» خوانده اند، و آنها را در بدترین حالت، توهین به مردم سخت کوش در فرانسه ارزیابی می‌کنند.

فرانسوا هومریل، رئیس اتحادیه CFE-CGC در این خصوص گفت: «این اصلاحات در لحظه‌ای رخ می‌دهد که خشم، ناامیدی و خستگی زیادی وجود دارد. در واقع، این وضع در بدترین لحظه اتفاق می‌افتد، آن هم با توجه به تورمی که اروپا را در سال جاری پس از همه‌گیری کووید-19 تحت تاثیر قرار داده است.»

اصلاحات حقوق بازنشستگی مدت‌ها در فرانسه موضوعی بحث‌برانگیز بوده است. اعتراضات خیابانی، تلاش‌ها را برای اصلاح این قوانین در سال 1995 متوقف کرد و دولت‌های متوالی با مقاومت شدیدی در برابر اصلاحاتی مواجه شدند که در نهایت در سال‌های 2004، 2008 و 2010 به تصویب رسید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها