بسته چهارم تحریم‌های اروپا علیه ایران امروز اعلام می‌شود/ تحریم‌های جدید شامل بیش از ۳۰ فرد و نهاد ایرانی خواهد بود

بسته چهارم تحریم‌های اروپا علیه ایران امروز اعلام می‌شود/ تحریم‌های جدید شامل بیش از ۳۰ فرد و نهاد ایرانی خواهد بود
دوشنبه 3 بهمن 1401 - 11:59

وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز احتمالاً یک بسته جدید تحریمی را همزمان با مطرح کردن ادعا‌هایی درباره ایران تصویب خواهند کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است در بروکسل تحریم‌های جدیدی علیه ایران با ادعای سرکوب اعتراضات وضع کنند.
بسته جدید، چهارمین بسته تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران است.
دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می گویند تحریم‌های جدید شامل بیش از ۳۰ فرد و نهاد ایرانی می‌شود که به ادعای آنها در نقض جدی حقوق بشر در ایران نقش داشته‌اند.
گفته می‌شود حمید سجادی هزاوه، وزیر ورزش و جوانان، مصطفی آقامیرسلیم، نماینده مجلس شورای اسلامی، عباس نیلفروشان، جانشین فرمانده بخش عملیاتی سپاه پاسداران و محمد کرمی، از فرماندهان ارشد قرارگاه قدس سپاه و استاندار سیستان و بلوچستان به‌همراه شماری از مسئولان صداوسیما از جمله افرادی هستند که در صورت تصویب، مشمول تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا خواهند شد.
همچنین در این فهرست نام دو نهاد حکومتی از جمله ستاد امر به معروف و نهی از منکر و آکادمی راوین به‌چشم می‌خورد.
این در حالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره وارد کردن سپاه پاسداران به فهرست به اصطلاح تروریسم اتحادیه اروپا در حال بحث هستند.
نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه گذشته در قطعنامه‌ای ضدایرانی، بر ضرورت قرارگرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا تاکید کردند.
پیشتر رویترز به نقل از منابع اروپایی گزارش داده بود که تحریم سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی در جلسه روز دوشنبه تصویب نخواهد شد.

در همین حال جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که نشست امروز (دوشنبه) وزرای خارجه اروپا درباره افزودن نام سپاه به فهرست تروریستی نیست، گفت: تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را در فهرست یاد شده اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا بیانیه حقوقی صادر کند و بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
بورل اضافه کرد که در نشست امروز وزرای امور خارجه درباره افزودن نام‌های بیشتری به فهرست تحریم‌ها در چارچوب آنچه او چارچوب حقوق بشری نامید تصمیم گیری خواهد شد. «اما در مورد افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی تکرار می‌کنم ابتدا باید دادگاه یک کشور عضو حکم صادر کند»
همچنین قرار است ۲۷ وزیر خارجه اتحادیه اروپا در جلسه امروز (دوشنبه) هیئت ناظر جدید اتحادیه اروپا برای کاهش تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان را تعیین کنند.
آنها همچنین قرار است با گفت‌وگو درباره منازعه اوکراین، تصمیم ارسال ۵۰۰ میلیون یورو (۵۴۱ میلیون دلار) کمک نظامی دیگر به کی‌یف را بررسی کنند.

پربیننده ترین خبرها