درخواست مدافعان حقوق بشر مغربی برای جلوگیری از استرداد فعال سعودی به کشورش

درخواست مدافعان حقوق بشر مغربی برای جلوگیری از استرداد فعال سعودی به کشورش
سه شنبه 4 بهمن 1401 - 18:18

«حسن آل ربیع» فعال سعودی روز شنبه 15 ژانویه 2023 در فرودگاه المناره مغرب بازداشت شد و خطر استرداد وی به کشورش وجود دارد.

العالم- مغرب

جمعیت دفاع از حقوق بشر مغرب از مقامات کشورشان خواستند تا «حسن آل ربیع» شهروند و فعال سعودی، را به عربستان بازنگرداند.

نسخه ای از این مکاتبه به روزنامه «الحیاه الیومیه» داده شد که خطاب به نخست وزیر، نماینده وزیر در مسائل حقوق بشر، رئیس دادستان عمومی و رئیس شورای ملی حقوق بشر، است.

جمعیت دفاع از حقوق بشر مغرب اعلام کرده است با نگرانی شدید پرونده حسن آل ربیع را که روز شنبه 15 ژانویه 2023 در فرودگاه المناره مغرب دستگیر شد، را دنبال می کند.

این مکاتبات در پی نگرانی مدافعان حقوق بشر از استرداد حسن آل ربیع شهروند سعودی به مقامات عربستان سعودی است که با تعهدات بین المللی مغرب از زمان تصویب کنوانسیون دفاع از فعالان سیاسی توسط این کشور در تضاد است.

رئیس جمعیت دفاع از حقوق بشر مغرب خواستار پایبندی رباط به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر که مهمترین آن کنوانسیون منع شکنجه است، شد.

گفتنی است؛ بر اساس گزارش «سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر»، آل ربیع یک سال و دو ماه پیش عربستان را به طور مرتب و بدون اینکه تحت تعقیب امنیتی باشد ترک کرد و بین اندونزی، عمان و چند کشور در تردد بود و پیش از ورود به مغرب، حدود 5 ماه در آنجا ماند

این سازمان تاکید کرد خروج وی پس از تشدید اقدامات به ویژه علیه خانواده‌اش صورت گرفت، به گونه ای که نیروهای امنیتی سعودی با هدف دستگیری برادرش منیر به خانه وی یورش بردند و خودسرانه برادر بزرگترش علی الربیعی را دستگیر کردند. درحالی که گمان می رود این دستگیری برای فشار بر برادرش منیر برای تسلیم کردن خود و در چارچوب گروگانگیری است که عربستان سعودی در زمان ملک سلمان و پسرش به شدت شروع به اجرای آن کرد.

این سازمان به حکم اعدام اخیر علیه برادرش، علی محمد آل الربیع، که از 7 فوریه 2021 به دلیل اتهامات ادعایی در بازداشت است، اشاره کرد.

این سازمان تاکید کرد «دستگیری حسن محمد آل ربیع در شرایطی رخ داد که رژیم سعودی شدیدترین شکنجه‌ها و بدرفتاری‌ها را انجام می‌دهد» و «دستگیری حسن و احتمال استرداد وی به عربستان، نقض قوانین بین المللی است، زیرا کنوانسیون علیه شکنجه و، انواع رفتارهای شدید یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیزرا که مغرب در سال 1993 تصویب کرد را ممنوع می داند ».

این سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر اعلام کرد که «تحویل دادن خانواده ربیعی همدستی در نقض قوانین عادلانه است » و «این نقض به پرونده سیاه مغرب در همکاری سرکوبگرانه با عربستان سعودی اضافه می‌شود وخانواده ربیعی را تحت شکنجه و حبس با احکام طویل المدت قرار می دهد و بعید نیست وی به اعدام محکوم شود.»

این سازمان درحساب خود در توییتر پرسید: آیا مغرب حسن آل ربیع را تحویل می دهد و سرنوشت نامعلومی در عربستان سعودی برایش رقم می زند؟

این سازمان همچنین در توییت خود تصاویری از 5 سعودی تحویل داده شده به عربستان در زمان سلمان منتشر کرد و نوشت: در زمان ملک سلمان، 5 سعودی توسط مغرب، فیلیپین، قطر، کویت و عمان به عربستان تحویل داده شدند. چهار نفر از آنها هنوز در بازداشت هستند، و مدتی ناپدید شده و احتمالاً شکنجه هم شده اند.»

برخی فعالان شبکه های اجتماعی با انتشار اطلاعاتی اعلام کردند که مقامات مغربي در پی دستگیری ناعادلانه حسن آل ربیع برای دستیابی به برادرش، فعال تحت تعقیب، اقداماتی را برای استرداد حسن الربیعی به مقامات سعودی انجام می دهند.

پربیننده ترین خبرها