گزارش خبرنگار العالم از آخرین تحولات پرونده انفجار بیروت/ حزب‌الله: تصمیم البیطار تعمد در سیاسی کاری است

سه شنبه 4 بهمن 1401 - 19:21

طارق البیطار بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت، دادستان کل لبنان و سه نفر از قضات را در رابطه با این انفجار متهم کرد.

العالملبنان

حسین عزالدین خبرنگار شبکه العالم در لبنان، در گزارشی از آخرین تحولات قضایی مربوط به پرونده انفجار بیروت گفت که «غسان عویدات» دادستان کل لبنان پاسخ آشکاری داده و این پاسخ را به اطلاع قاضی البیطار رسانده است.

وی گفته است که این تصمیمات براساس قانون مردود و غیرقانونی است و قاضی البیطار حق ندارد بعد از گذشت یک سال و سه ماه، یک باره به این موضوع برگردد و چنین تصمیماتی بگیرد، در نتیجه دادستان کل لبنان به بازداشت شدگان و خانواده های آنان اعلام کرده است که تصمیمات آزادی صادره از سوی البیطار، در دادگاه‌های لبنان ارائه نشده و در نتیجه همه تصمیمات وی غیرقانونی محسوب می شود.

خبرنگار العالم خاطرنشان کرد: تعداد کیفرخواست ها به 15 مورد رسیده است و قاضی البیطار، مسئول پرونده انفجار بیروت، ماه فوریه را ماه آغاز تحقیقات و گوش دادن به اظهارات متهمان تعیین کرده است. از جمله معروف ترین این متهمان، «حسان دیاب»، نخست وزیر سابق لبنان، همچنین برخی از نمایندگان مجلس و وزرا و برخی از افسران ارتش و برخی از افسران سرویس‌های اطلاعاتی و سه قاضی و همچنین دادستان کل هستند.

دادستان کل لبنان که بالاترین مرجع قضایی در لبنان است، از قاضی البیطار خواسته است که تا اطلاع ثانوی، رسیدگی به این پرونده را متوقف کند.

خبرنگار العالم به نقل از برخی از منابع ویژه در حزب الله اعلام کرد که تصمیمات ناگهانی که قاضی البیطار انجام داده است، تعمد در سیاسی کاری است و زمان اتخاذ این تصمیم که با سفر هیات قضایی اروپایی به لبنان همزمان شده است، جای سوال دارد و نیز حمایت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای از تصمیمات البیطار هم جای سوال دارد.

ناظران مسائل لبنان بر این باورند که تصمیمات البیطار در راستای نادیده گرفتن واقعیت‌ها و دامن زدن به ناآرامی در داخل کشور است که می تواند عدالت را درخصوص این پرونده نادیده بگیرد و بر واقعیت مربوط به انفجار بندر بیروت سرپوش بگذارد.

پربیننده ترین خبرها