رئیس جمهور سابق موریتانی به اتهام فساد اقتصادی محاکمه می‌شود

پنج‌شنبه 6 بهمن 1401 - 12:29

محاکمه محمد ولد عبدالعزیز، رئیس جمهور سابق و سایر افراد متهم در پرونده «فساد مالی ده ساله» و سوء استفاده از قدرت، در موریتانی برگزار می شود. این اولین بار است که رئیس جمهور سابق موریتانی محاکمه می شود.

العالم - آفریقا

به گزارش خبرنگار العالم در موریتانی، پس از مدت ها انتظار، ساعت محاسبه فرا رسیده است و اولین جلسات محاکمه محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور سابق موریتانی و برخی از سران هم دوره اش از جمله دو تن از نخست وزیران او و رسیدگی به پرونده موسوم به «فساد مالی ده ساله» آنها، آغاز شده است.

فعالان مدنی خواستار اعمال قانون برای همه عملان پرونده و عدم اختصاص محاکمه به شخص رئیس جمهور سابق شدند.

محفوظ الجیلانی روزنامه نگار و نویسنده در گفت و گو با خبرنگار العالم در نواکشوط گفت: به نظر می رسد تلاش برای پایان دادن به محاکمه در زمان تعیین شده ادامه دارد و نمی توان از الآن پایان آن را پیش بینی کرد چراکه چنین محاکمه ای دارای برخی مشکلات اجرائی، درخواست های وکلا و غیره خواهد بود؛ احتمالا این محاکمه به سرعت به پایان می رسد، ممکن است تا دو یا سه روز دیگر طول بکشد.

حامیان محمد ولد عبدالعزیز از ساعات اولیه صبح در مقابل کاخ دادگستری تجمع کردند و «تنها محاکمه شخص محمد ولد عبدالعزیز» به دلایل سیاسی یا تلاش رژیم کنونی برای اخلال در فعالیت سیاسی وی را محکوم کردند.

ماءالعينين ولد محيمد، هماهنگ کننده کل «انتخاب ملی برای عدالت و برابری»، به خبرنگار العالم گفت: «ما از قضات محترم می خواهیم که رئیس جمهور محمد ولد عبدالعزیز را همانطور که مردم موریتانی می خواهند، عادلانه محاکمه کنند چراکه آنها خواستار محاکمه همه دست اندرکاران هستند نه فقط شخص محمد ولد عبدالعزیز! از آغاز این محاکمه، مدتی می گذرد و ما متوجه شدیم که این دادگاه تنها برای یک شخص است و ما این قضیه را رد می کنیم. مردم خواستار محاکمه همه دست اندرکاران از جمله وزرای نظام فعلی هستند، این وزرا باید از سمت خود خلع و به دادگاه معرفی شوند تا مردم و همه جهان مطمئن شوند که این یک محاکمه عادلانه و بی طرفانه است.»

گشت پلیس شب قبل از محاکمه متهمانی را که در حال محاکمه بودند را به بازداشتگاه برده بود. پشت درهای کاخ دادگستری، مهم ترین دادگاه تاریخ موریتانی برگزار می شود.

پربیننده ترین خبرها