مشارکت پایین در ساعات اولیه دومین مرحله انتخابات تونس

يکشنبه 9 بهمن 1401 - 18:12

بیش از 7 میلیون تونسی واجد شرکت در در دور دوم انتخابات پارلمانی تونس برای انتخاب نمایندگان پارلمان با اختیارات محدود هستند.

العالم – تونس

دومین مرحله از انتخابات تونس برای انتخاب نمایندگان پارلمان امروز صبح آغاز شد، در دور نخست رأی‌گیری در تونس در ماه دسامبر تنها 11 درصد از مردم مشارکت کردند، نتیجه ای که منتقدان رئیس جمهور می‌گویند ادعاهای او مبنی بر حمایت عمومی از تغییرات سیاسی گسترده را زیر سؤال می‌برد.

خبرنگار شبکه خبری العالم در تونس گزارش داد که کمیته انتخابات تونس پیش بینی کرد که میزان مشارکت در انتخابات در دور دوم نسبت به دوره اول بهتر باشد.

فاروق بوعسکر رئیس هیات عالی مستقل انتخابات اعلام کرد که در سه ساعت اول آغاز انتخابات 4 ممیز 71 صدم درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند که بهتر از رقم مشابه دور اول می باشد.

گفتنی است؛ منتقدان سعید او را متهم می کنند به دنبال از بین بردن نظام دموکراتیکِ برقرارشده پس از انقلاب تونس در سال 2011، که جرقه بهار عربی را برانگیخت، است، و مشارکت بسیار پایین دسامبر را شاهدی بر عدم حمایت مردمی از تغییرات وی ارزیابی می کنند.

اما رئیس جمهور قیس سعید، پارلمان جدیدِ عمدتاً ناتوان را بخشی از ساختار ریاست جمهوری بازسازی شده در کشور می‌داند. او مدعی است اقداماتش برای نجات تونس از سال ها رکود اقتصادی و بحران سیاسی قانونی و ضروری بوده است و منتقدان خود را به خیانت متهم کرده و خواستار اقدام علیه آنها شده است.

تشدید بحران اقتصادی، که باعث کمبود برخی مواد غذایی و داروها شده و دولت را به سوی دریافت کمک مالی بین المللی سوق داده است، بر ناامیدی گسترده از حوزه سیاست افزوده است.

روز جمعه آژانس رتبه‌بندی اعتباری مودیز، رتبه اعتباری تونس را کاهش داد و گفت این کشور احتمالاً در پرداخت وام‌های دولتی ناکام خواهد ماند.

در نظام پیشین، پارلمان در انتخاب دولت‌هایی که خط مشی دولتی را تعیین می‌کردند و اداره روزانه کشور را بر عهده داشتند، در خط مقدم قرار داشت. رئیس جمهور تنها مسئول امور خارجی و دفاعی بود.

اما قوانین جدید سعید، مجلس را مطیع رئیس جمهور می کند که اکنون رهبری تشکیل یا عزل دولت ها را بر عهده می گیرد. این قوانین همچنین نقش احزاب سیاسی را کاهش می‌دهد و نامزدهای پارلمانی تنها با نام و بدون اشاره به وابستگی حزبی آنها فهرست می‌شوند.

از زمان رای گیری دسامبر، تلویزیون دولتی تمرکز خود را بر آرای دور دوم یکشنبه از جمله از طریق مناظره بین نامزدها تقویت کرده است. مخالفان گفته اند این وضع، بخشی از تلاش دولت برای افزایش مشارکت مردمی است.

از 161 حوزه انتخاباتی، دور دوم رأی‌گیری روز یکشنبه در 131 حوزه ای برگزار می شود که هیچ نامزدی بیش از نیمی از آرا را در ماه دسامبر در آنها کسب نکرد. در چندین منطقه، تنها یک نامزد در انتخابات شرکت کرد و آنها به مجلس جدید راه یافته اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها