زلال قرآن (2003):

درک حقارت انسان در مقابل عظمت الهی چه تأثیری در زدودن غفلت از خدا دارد؟

درک حقارت انسان در مقابل عظمت الهی چه تأثیری در زدودن غفلت از خدا دارد؟
دوشنبه 10 بهمن 1401 - 09:39

العالم - زلال قرآن

انسان باید به یقین باور کند که در مقابل قدرت لایزالی خداوند دانا و توانا، بلند مرتبه و عظیم الشأن، زنده و پاینده ای که بر کل جهان هستی احاطه قیومی دارد قرار دارد، و با این باور احساس کند که وجودش در برابر ذات اقدس خداوند علیّ عظیم محو و بی اثر و خالی از قوّت و قدرت است.
در چنین حالتی است که انسان به حقارت، فقر، فاقه، ضعف و ذلت خود در مقابل خداوند تبارک و تعالی هرچه بیشتر پی می برد و با عبور از منیت و خودخواهی، باور خواهد کرد که همه وجود او نسبت به خداوند تبارک و تعالی که غنی مطلق است حالت ظِلّی و سرابی دارد.
در پرتو این درک و باور یقینی است که «حُبّ ذات» و بدنبال آن «حُبّ دنیا» که از عوامل اصلی و ریشه ای غفلت از خدا هستند در ذهن و فکر او محو و نابود می گردد، و او با باور قطعی حقیقت آیه 115 سوره مبارکه بقره:
« وَلِلَّـهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»
ترجمه: (مشرق و مغرب هر دو ملک خداست، پس به هر طرف روی کنید به سوی خدا روی آورده‌اید، که خدا (به همه جا) محیط و (به هرچیز) داناست).
همه ما سوی الله حتی جسم خویش را به فراموشی می سپارد و با تمام وجود محو جمال جمیل خداوند عزّوجل شده و با تسلیم قلبی کاملاً با خداوند پیوند می خورد و خود را از هر جهت برای قبول و عمل به اوامر الهی مهیّا و آماده می نماید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها