عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

واکنش به حادثه اصفهان در زمان مناسب صورت خواهد گرفت/ تناقض رفتار در عملکرد آمریکایی‌ها درباره ایران مشهود است/ تلاش صهیونیست‌ها برای تیرگی روابط تهران-باکو/ رابطه ایران و عربستان باید به سمت تنش زدایی و همکاری برود/ هیچ مانعی برای مذاکره در ریاض یا تهران وجود ندارد

واکنش به حادثه اصفهان در زمان مناسب صورت خواهد گرفت/ تناقض رفتار در عملکرد آمریکایی‌ها درباره ایران مشهود است/ تلاش صهیونیست‌ها برای تیرگی روابط تهران-باکو/ رابطه ایران و عربستان باید به سمت تنش زدایی و همکاری برود/ هیچ مانعی برای مذاکره در ریاض یا تهران وجود ندارد
چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 21:17

نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه العالم گفت: هیچگاه در جهت ارتقاء توانمندی‌های خودمان منتظر نمی مانیم تا آمریکایی ها تحریم‌ها را رفع کنند، اما خود آمریکایی ها هم به بی‌اثری تحریم‌ها علیه ایران پی‌بردند.

العالم - ایران / سیاسی

«عباس گلرو» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره اقدام خصمانه دشمن در حمله به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان اظهار داشت: با توجه به بررسی و ارزیابی هایی که در کمیسیون امنیت ملی و با حضور مقامات ذی‌ربط صورت گرفته، این حادثه به لحاظ هدف عملیاتی چه به لحاظ خسارت انسانی و چه به لحاظ مادی در سایت مورد هدف، نتوانست اهداف خود را محقق کند.

وی گفت: این حمله اقدام کوری بود که با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در تور پدافندی جمهوری اسلامی ایران گیر کرد و نتوانست هدف صددرصدی خود را محقق و خساراتی را به مجموعه اصفهان وارد کند.

واکنش به حادثه اصفهان در زمان مناسب صورت خواهد گرفت

گلرو افزود: به لحاظ دلیل و چرایی این حادثه باید گفت در شرایط فعلی تیر دشمنان به خطا رفته است و اهدافی که در قالب جنگ ترکیبی برای ضربه زدن و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران طراحی کرده بودند، ناکام ماند، این اقدام یک حلقه از حلقه‌های زنجیره اقدامات ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران بود که بعد از این که در مذاکرات هسته‌ای نتوانستند زیاده خواهی‌ها و مطالبات‌‌شان را محقق کنند و در بحث تحولات اجتماعی نیز که در ایران اتفاق افتاد، در این شرایطی صورت گرفته است که موضوع از جهات امنیتی و نظامی در دست بررسی است و واکنش مناسب خودش را در زمان مناسب خواهد داشت.

وی درباره مواضع اوکراین در این زمینه افزود: این که بخواهیم به توییت مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور اوکراین اهمیت دهیم برای ما خیلی مهم نیست، موضع گیری رسمی دولت برای ما اهمیت دارد.

ارزیابی‌ها نشانگر وجود دست های موساد و رژیم صهیونیستی در حادثه اصفهان است

گلرو گفت: اوکراین بازیگری نیست که بخواهد خودش را در این حادثه صاحب نقش و نفوذ بداند، ما رابطه اوکراین و رژیم صهیونیستی و ارتباطات، همراهی و همکاری که اینها با اشغالگران صهیونیست دارند، را می دانیم، ارزیابی حادثه اصفهان تا الان نشانگر حضور موساد و دست های رژیم صهیونیستی است اما این که مقام مشاور رسانه ای اوکراین چنین موضعی گرفته را من موضع رسمی کی‌یف نمی دانم و امیدواریم اوکراینی ها تصحیح کنند و موضع رسمی بگیرند چون کمکی به آنها نمی کند.

اوکراینی ها کوچک تر از آن هستند که بخواهند تهدیدی را متوجه ایران کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد، در نبرد بزرگان و در رویارویی که بازیگران بزرگ دارند نقش ایفا می کنند، اوکراینی‌ها کوچک تر از آن هستند که بخواهند تهدیدی را متوجه جمهوری اسلامی ایران بکنند، کی‌یف باید مراقب باشد و مقامات رسمی آنها باید درباره این توییت مشاور رسانه های رئیس جمهور موضع رسمی اتخاذ کنند، اگر این توییت موضع رسمی اوکراین تلقی شود یقینا مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اوکراین که تاکنون بی‌طرف بوده است، تغییر خواهد کرد.

وی گفت: موضع ما همواره تلاش برای کاهش تنش بین اوکراین و روسیه است زیرا جنگ و کشتار به نفع کسی نیست، ما ضمن پایبندی به منشور ملل متحد، متعهد به اخلاق سیاسی نشات گرفته از دین اسلام هستیم بنابراین اوکراینی‌ها باید مراقب هرگونه اظهار نظر سیاسی نسنجیده خود باشند زیرا در نهایت به ضرر خودشان تمام خواهد شد.

توقف مذاکرات، سیاست ایران نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحریم‌های همیشگی ایالات متحده در شکل‌های مختلف علیه ایران گفت: هیچگاه در جهت ارتقاء توانمندی‌های خودمان منتظر نمی مانیم تا آمریکایی ها تحریم‌ها را رفع کنند، اما خود آمریکایی ها هم به بی‌اثری تحریم‌ها علیه ایران پی‌بردند، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران با تحریم خو گرفته و در کنار سیاست‌های داخلی برای مدیریت وضعیت داخلی یک مولفه‌ای به نام تحریم را می بیند و بر مبنای آن کشور را مدیریت می کند و بر اساس مؤلفه تحریم، نه مذاکره را متوقف می کنیم و نه شوق زیادی به مذاکره ناشی از فشار تحریم نشان می دهیم.

مدیریت اقتصاد داخل کشور فارغ از اینکه مذاکره باشد یا نباشد در حال انجام است

وی با تاکید بر اینکه منطق روابط بین المللی مذاکره است، خاطرنشان کرد: ما از مذاکره خسته نمی‌شویم، کار دنیا با مذاکره پیش می رود نه جنگ، تاکید مجلس شورای اسلامی حمایت از وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده دولت آقای رئیسی است، راه مذاکره درست است، مدیریت اقتصاد داخل کشور فارغ از اینکه مذاکره باشد یا نباشد در حال انجام است و در کنار آن ارتقای توانمندی هسته ای جمهوری اسلامی ایران.

مطرح کردن مسائل مختلف منافع طرفین را تامین نمی کند

گلرو با انتقاد از کارشکنی‌های غرب در روند مذاکرات و واردکردن مسائل خارج از توافق و به طور مشخص تحولات اوکراین به مذاکرات، گفت: مطرح کردن این مسائل کمکی به حل پروند و یا تامین منافع اقتصادی، امنیتی و سیاسی طرفین نمی کند، رژیم صهیونیستی هر چه خباثت و شیطنت کند به نتیجه نخواهد رسید، توانمندی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در یک طرح جامع باید ارتقاء پیدا کند.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای و دانش هسته‌ای جزو ده کشور برتر دنیاست پس درصد غنی سازی افزایش پیدا می‌کند، میزان ذخیره‌سازی افزایش پیدا می‌کند، سانتریفیوژهای نسل جدید ساخته و نصب می شود، کار اورانیوم فلزی اصفهان با شتاب ادامه می یابد. نیروگاه و تاسیسات جدیدی در اراک طراحی و تجهیز می شود همه این کارها در حال انجام است.

نه می‌خواهیم تنش افزایش یابد و نه می خواهیم مذاکره متوقف شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر غنی سازی 60 درصدی گفت: اگر زمانی در مذاکرات برجام می گفتند گریز هسته ای ایران یک ساله است امروز بنا به اعلام خودشان به صفر رسیده است. منطق جمهوری اسلامی روشن است ما نه از تنش استقبال می کنیم نه به سمت رویارویی می رویم و نه می خواهیم به سمت بلوکه کردن مذاکرات برویم. در کنار دانش هسته ای که داریم و می‌خواهیم استفاده صلح آمیز بکنیم ما می خواهیم منافع مردم ما را تامین کنیم.

تناقض رفتار در عملکرد آمریکایی‌ها مشهود است

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها دچار یک تناقض رفتار هستند از یک طرف پیام می دهند می خواهیم مذاکره بکنیم از طرف دیگر درباره تحولات داخلی ایران موضع منفی می گیرند. آمریکایی ها حتی قبل از پیروزی انقلاب در کودتای 28 مرداد در دوره محمدرضا شاه و مسائل دیگر نشان داده اند که با کشوری به نام ایران و مردم ایران مشکل دارند، اگر رابرت مالی در بحث تغییر رژیم موضعی گرفته که ما دنبال تغییر رژیم نیستیم به معنای این نیست که آمریکایی ها نمی خواهند، خواستن با نتوانستن دو مسئله متفاوت است. تا الان آمریکایی ها در بحث به اصطلاح تغییر رژیم نتوانسته اند به نتیجه برسند چون در جمهوری اسلامی ایران، ریشه ها در دل مردم نفوذ کرده است، بنابراین موقعیت جمهوری اسلامی ایران مستحکم است.

گلرو با اشاره به تصویب قانون راهبردی لغو تحریم ها در مجلس در سال گذشته گفت: در ماده 6 این قانون تاکید شده است اگر غرب به تعهدات خود عمل نکنند ایران نیز به تعهدات خود براساس پروتکل الحاقی خاتمه می‌دهد و این کار را کرده‌ایم بطوریکه 27 دوربین آژانس در چارچوب پروتکل الحاقی بنا به قانون مجلس جمع شد. مجلس می تواند همین قانون لغو راهبردی تحریم ها را ارتقاء دهد بنابراین برای منافع مردم ما هر کاری که از دستمان بر بیاید در چارچوب قوانین و مقررات و فضای صلح آمیز انجام می دهیم.

انگیزه عامل حمله به سفارت آذربایجان شخصی بوده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص حادثه در سفارت جمهوری آذربایجان گفت: بررسی‌ها نشان داد که مسئله شخصی بوده و نباید آن را یک حادثه تروریستی علیه سفارت جمهوری آذربایجان دانست، ما با مردم جمهوری آذربایجان رابطه ریشه‌ای، تاریخی و دوستانه‌ای داریم و با حاکمیت این کشور نیز رابطه خوبی داریم و پس از این حادثه نیز سعی شد در تماس‌های تلفنی میان مقامات دو کشور مسئله حل شود.

سفر سفیر جمهوری آذربایجان به کشورش مشورتی بوده است

وی افزود: خروج سفیر و مقامات سفارت جمهوری آذربایجان از کشور را سفری مشورتی و در راستای آماده‌سازی فضا برای بازگشت به ایران مسئله‌ای طبیعی می دانیم، 6 نفر از پرسنل و کارکنان کادر دیپلماتیک در سفارت کار می کنند و به جای فردی که متاسفانه کشته شد فرد جدیدی معرفی شده است، این موارد نشان می دهد که جمهوری آذربایجان با تصمیمی درست به دنبال فعال نگه داشتن سفارت هستند.

تلاش صهیونیست‌ها برای تیرگی روابط تهران-باکو محکوم به شکست است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باشاره به تلاش اشغالگران صهیونیست برای تیرگی روابط میان تهران و باکو گفت: رژیم صهیونیستی بسیار فعال است، تا اختلاف و تنش و رویارویی میان ما و جمهوری آذربایجان ایجاد کند، ما این اجازه را نمی دهیم، ما با کشوری طرف هستیم که به جز روابط فرهنگی و ریشه‌ های تاریخی، روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی داریم که ادامه خواهد داشت.

گلرو خاطرنشان کرد: چند تن از بازداشت‌شدگان حمله تروریستی به شاه‌چراغ از شهروندان جمهوری آذربایجان بودند اما ایران این مسئله را به روابط با جمهوری آذربایجان گره نزد، این نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در رفتار دیپلماتیک همیشه نجابت به خرج می دهد و مسئله را به حاکمیت یک کشور گره نمی‌زند، جمهوری آذربایجان هم حادثه سفارت را یک حادثه شخصی تلقی کند و در همان چارچوب نیز رفتار کند.

پیام بن‌سلمان به رئیسی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این مسئله که رابطه ایران و عربستان لاجرم باید به سمت تنش زدایی و همکاری برود، گفت: طبیعتا همگرایی صددرصد بین دو کشوری اتفاق نمی افتد، مقامات عربستان سعودی اخیرا اظهارنظر های مثبتی داشتند، در اردن وزیر خارجه عربستان سعودی با وزیر خارجه کشورمان گفتگوهای صمیمانه داشتند و پیام سلام محمد بن سلمان را برای آقای رئیس جمهوری نقل کردند.

هیچ مانعی برای مذاکره در ریاض یا تهران وجود ندارد

وی افزود: اخیرا هم عربستان سعودی ابراز علاقه کرده است که بغداد میزبان دور ششم مذاکرات ریاض و تهران باشد، در عالم دیپلماتیک روش‌های مختلفی برای مذاکره در نظر گرفته شده است اما ما با سعودی‌ها برادری اسلامی داریم و تاکید ما این است که دو کشور سازوکارهایی را طراحی کنند که در دو پایتخت مذاکرات صورت بگیرد، این می تواند به کار سرعت ببخشد و هیچ مانعی هم برای مذاکره در ریاض یا تهران وجود ندارد.

اقدامات مجلس شورای اسلامی برای بهبود روابط ایران و عربستان

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به تلاش مجلس برای بهبود روابط میان عربستان و ایران، گفت: در مجلس شورای اسلامی کارگروه پارلمانی عربستان را داریم و جلسات متعددی با مسئولین وزارت خارجه داشتیم که در نتیجه آن مشخص شد که زمینه های شروع همکاری بین دو کشور بسیار زیاد است، برای نمونه در مسئله حج سعودی‌ها همکاری خوبی دارند طبیعتا در برنامه های توسعه ای که عربستان و ایران دارد می توانیم در بسیاری از زمینه های اقتصادی و فرهنگی همکاری کنیم، این آمادگی وجود دارد که از طریق روابط پارلمانی از همتایان خودمان در مجلس شورای سعودی دعوت کنیم به تهران سفر کنند و رابطه پارلمانی به صورت رسمی شروع شود و آمادگی سفر به عربستان را داریم.

پربیننده ترین خبرها