زلال قرآن (2023):

منظور از رعایت سِتر عورات در نماز چیست؟

منظور از رعایت سِتر عورات در نماز چیست؟
جمعه 14 بهمن 1401 - 12:13

العالم - زلال قرآن

با توجه به معنی واژه های زیر:

سِتر = بمعنی پوشاندن، پوشش، حجاب وپرده، محافظ است، چنانکه درآیه 90 سوره مبارکه کهف بابیان:
« حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَىٰ قَوْمٍ لَمْ نَجْعَلْ لَهُمْ مِنْ دُونِهَا سِتْرًا»
ترجمه: (تا چون به مشرق زمین رسید آنجا دید که خورشید بر قومی می‌ تابد که ما میان آنها و آفتاب ساتری قرار نداده‌ایم (یعنی لباس و خیمه و مسکنی که از حرارت خورشید سایبان کنند نداشتند))، به آن اشاره شده است، و استتار بمعنی مستور کردن، مخفی کردن و مخفی نگهداشتن است.

عَورة = به چیزی گفته می شود که آدمی از ظاهر شدنش شرم دارد، به تعبیر دیگر عورات قبائحی هستند که باید پوشیده و مستور بمانند.

نمازگزار موظف است فبائح و زشتی های ظاهر و باطن خویش را بپوشاند و مستور نماید، چرا که سِتر عورات حافظ کرامات انسانی است، به همین دلیل قرآن کریم درآیات 26 و27 سوره مبارکه اعراف:
« يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّـهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ .
ترجمه: (ای فرزندان آدم، محققا ما لباسی که ستر عورات شما کند و جامه ‌هایی که به آن تن را بیارایید برای شما فرستادیم، و لباس تقوا نیکوترین جامه است. این سخنان همه از آیات خداست (که به بندگان فرستادیم) شاید خدا را یاد آرند.

ستر عورات ظاهر و باطن را از شرایط حفظ ایمان آدمی از دستبرد شیطان معرفی و تاکید فرموده که عورات ظاهری خود را به لباس و پوشش مناسب، و عورات باطنی خویش را به لباس تقوا و پرهیزکاری بپوشانید تا ایمانتان و نتیجه عباداتتان بوسیله شیطان مورد دستبرد قرار نگیرد و کرامات انسانی شما محفوظ بماند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها