چین پس از سرنگونی بالن اطلاعاتی خود توسط آمریکا، واشینگتن را به «اقداماتی بیشتر» تهدید کرد

چین پس از سرنگونی بالن اطلاعاتی خود توسط آمریکا، واشینگتن را به «اقداماتی بیشتر» تهدید کرد
يکشنبه 16 بهمن 1401 - 08:46

ماجرای عجیب پرواز یک بالن چینی بر فراز آسمان آمریکا روابط پکن و واشینگتن را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

العالم - آسیا

به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، چین پس از سرنگونی یک بالن مشکوک خود توسط ایالات متحده، با تأکید بر غیرنظامی بودن بالن، واشینگتن را به انجام اقداماتی بیشتر تهدید کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دستور داد این بالن روز شنبه پس از عبور از سایت های نظامی حساس در آمریکای شمالی سرنگون شود.

مقامات پنتاگون می گویند یک جت جنگنده F-22 در ساعت 2:40 بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا موشکی را به سوی بالن شلیک کرد که به سقوط آن منجر شد. نیروی دریایی راهبری عملیات بازیابی بقایای بالن را بر عهده دارد.

بایدن پس از خارج شدن از هواپیمای ایر فورس وان در مسیر کمپ دیوید گفت: «آنها با موفقیت بالن را از بین بردند و من می‌خواهم از هوانوردانمان که این کار را انجام دادند، قدردانی کنم».

چین در پاسخ گفت حق «اقدامات بیشتر» را برای خود محفوظ می داند و از ایالات متحده به دلیل «واکنش تند و نقض جدی رویه بین المللی» انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه روز یکشنبه خود گفت: «چین قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت مربوطه حمایت می‌کند و در عین حال این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات بعدی را در پاسخ به آن انجام دهد».

حضور این بالن در آسمان ایالات متحده در روزهای اخیر آسیبی جدی به روابط متشنج آمریکا و چین وارد کرد که در سال‌های اخیر سیری نزولی را از سر گذرانده است.

این وضع آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا را واداشت تا به طور ناگهانی سفر مهم خود را به پکن که برای کاهش تنش‌ها برنامه‌ریزی شده بود، لغو کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها