خبر به روز رسانی می شود؛

ویدیو؛ زلزله مهیب 7.8 ریشتری در ترکیه و سوریه؛ آمار کشته ها در ترکیه به 1762 نفر و در سوریه به 1293 نفر رسید/ اعلام آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه/ یک هفته عزای عمومی در ترکیه

دوشنبه 17 بهمن 1401 - 14:15

بر اثر وقوع زمین لرزه مهیب 7.8 ریشتری در جنوب ترکیه و شمال سوریه، تاکنون 1762 کشته و12068 مجروح در ترکیه بر جای گذاشت؛ این در حالی است که آمار کشته شدگان سوریه تا این لحظه به 1293 نفر رسید.

العالم ـ ترکیه

به دنبال وقوع این فاجعه، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه 7 روز عزای عمومی در سرتاسر کشور اعلام کرد.

آژانس بلایای طبیعی ترکیه از افزایش آمار قربانیان زلزله به 1762 کشته و 12068 مجروح خبر داد.

معاون رئیس جمهور ترکیه نیز از وقوع 145 هزار پس لرزه و ریزش 3471 ساختمان خبر داد.

آژانس بلایای طبیعی ترکیه از فروپاشی 2824 ساختمان در شهر قهرمان مرعش خبر داد.

وزیر آموزش و پرورش ترکیه از تعطیلی مدارس در سرتاسر کشور تا تاریخ 13 فوریه خبر داد.

رسانه‌های محلی ترکیه از وقوع یک زمین‌لرزه مهیب دیگر در جنوب این کشور خبر دادند. بنابر گزارش رسانه‌های محلی، یک زمین‌لرزه قدرتمند دیگری به بزرگی ۷.۸ ریتشتر بار دیگر جنوب ترکیه را به لرزه در آورد.

دولت ترکیه به طور رسمی از ناتو برای امدادرسانی به زلزله زدگان درخواست کمک کرد. ترکیه در این درخواست خود خواستار اعزام گروه های امدادرسانی پزشکی، اکیپ های امداد و نجات و سه مجموعه کامل با تجهیزات بیمارستان صحرایی شده است.

در سوریه نیز آمار قربانیان زلزله در شمال کشور به 1293 کشته و 2911 مجروح رسید.

خبرگزاری سوریه از وقوع دو پس لرزه در شهر حلب خبر داد.

وزارت دفاع سوریه از مشارکت برخی افسران و نیروهای ارتش سوریه در عملیات امدادرسانی در مناطق زلزله زده خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه وقوع زلزله مهیب در کشور سوریه را که باعث کشته و زخمی شدن جمع زیادی از شهروندان سوری شده است را به دولت و ملت سوریه تسلیت گفت و از آمادگی کشورمان برای ارائه کمک های بشردوستانه به سوریه خبر داد.

فیصل مقداد نیز ضمن قدردانی از ابراز همدردی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان، ایران و سوریه را دو ملت دوست و برادر دانست که همواره در شادی ها و غم ها در کنار یکدیگر هستند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران از ارسال نامه رسمی‌ برای کمک به مردم زلزله زده ترکیه و سوریه خبر داد.

پیر حسین کولیوند گفت: با توجه به بروز زلزله مهیب در دو کشور ترکیه و سوریه، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام امادگی می‌کند تا در راستای ایفای تکلیف بشر دوستانه و تسکین آلام بشری، تیم‌های امدادی و درمانی خود را به مناطق زلزله زده اعزام کند.

بلند شدن شعله های آتش و دود از بندر اسکندرون

.

ریزش یک ساختمان در استان غازی عینتاب ترکیه هنگام عملیات امدادرسانی

.

لحظه ریزش یک ساختمان در شهر حلب سوریه

.

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که تعداد کشته شدگان در استان حلب به 156 نفر و مجروح شدگان به 507 نفر رسید و 46 ساختمان منهدم شد.

رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوری خود ضمن تسلیت جان باختن شماری از شهروندان سوری، گفت که نیروهای امدادی به این کشور اعزام خواهد کرد.

دفتر ریاست جمهوری سوریه گزارش داد، پوتین در این تماس، به نیابت از ملت روسیه، جان باختن شماری از شهروندان سوری را تسلیت گفت و تأکید کرد که روسیه آماده است در سختیها، در کنار ملت سوریه بایستد.

وی همچنین خبر داد که دولت روسیه قصد دارد نیروهای امدادی و کمکهای فوری به سوریه اعزام کند تا دمشق بتواند این فاجعه را پشت سر بگذاد.

رئیس امارات متحده عربی نیز در تماس با رئیس‌جمهور سوریه برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان این کشور اعلام آمادگی کرد.

بن زاید در این تماس تلفنی با رهبری و مردم سوریه در پی زلزله ویرانگر صبح امروز ابراز همدردی و همبستگی کرد.

رئیس امارات در این تماس تلفنی گفت که ابوظبی آمادگی کامل برای ارائه کمک‌ها به سوریه برای غلبه بر اثرات این فاجعه را دارد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن با تسلیت کشته و زخمی شدن شهروندان سوریه و ترکیه، خواستار لغو محاصره ظالمانه سوریه شد.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن در پیام‌هایی به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و بشار اسد همتای سوریه‌ای وی، کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم ترکیه و سوریه در پی وقوع زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری را تسلیت گفت.

چین برای ارسال کمک های انسانی فوری به ترکیه و سوریه اعلام آمادگی کرد.

لحظه هولناک ریزش ساختمان در پی زلزله شدید ترکیه
زلزله ترکیه
رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه طی نشست خبری اعلام کرد: تاکنون دست‌کم 912 نفر در ترکیه بر اثر وقوع زلزله جان خود را از دست داده اند و دست‌کم 5383 نفر مجروح شده اند.
به گفته اردوغان، تاکنون 45 کشور برای ارائه کمک در حوزه تجسس، امداد و نجات به ترکیه پیشنهاد کمک ارائه داده اند.
آمار قربانیان در دو کشور ترکیه و سوریه از 1200 نفر فراتر رفته است.

لحظه وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری در شهر آدانا ترکیه که دقایقی پیش به وقوع پیوست

زلزله ترکیه

وقوع زلزله جدید در جنوب ترکیه در حالی است که بامداد امروز (دوشنبه) زمین لرزه مهیبی به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)‌ در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق شهر غازی عینتاب ترکیه واقع در شرق مدیترانه رخ داده بود به طوری که بسیاری از مردم از شهرهای ترکیه، سوریه و لبنان، از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها، در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمده و تا صبح در آنجا سکنی گزیدند.
مطابق آخرین خبرهای رسیده، شمار تلفات زلزله بامداد امروز (دوشنبه) در ترکیه و سوریه دستکم به 641 نفر افزایش یافته است.

در همین حال رسانه ها از افزایش شمار جانباختگان زلزله در سوریه حداقل به 386 نفر خبر داده اند. این درحالی است که شمار کشته های زلزله در ترکیه همچنان 76 نفر بنابر آمار نهادهای رسمی اعلام شده است. نهادهای رسمی ترکیه به دلیل افزایش آمار تلفات هنوز آمار دقیق منتشر نکرده اند. آمار رسانه های غربی از مجموع تلفات زلزله ترکیه و سوریه بنابر اعلام و اظهار نظر امدادگران می باشد.

اعلام آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه درباره زلزله مرگبار امروز سوریه و ترکیه گفت: به ملت ترکیه و سوریه تسلیت عرض می‌کنم و مراتب همدردی عمیق ایران را را اعلام می‌کنم. برای روح درگذشتگان رحمت واسعه الهی مسئلت می‌کنم. امیدوارم خداوند به مصدومان، شفای عاجل عنایت کند.

کنعانی ادامه داد: با ارتباط خوبی که با مقام‌های دو کشور برقرار است، در صورت نیاز، نهادهای امدادرسانی، درمانی و یا بهداشتی ایران حتماً به مسئولیت و وظیفه اخلاقی، انسانی و اسلامی خود و در چارچوب حق همسایگی و روابط دوستانه عمل خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها