زلال قرآن(2049)؛

سِرّ ابطال نماز در روی گردانی از قبله چیست؟

سِرّ ابطال نماز در روی گردانی از قبله چیست؟
چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 13:00

العالم ـ زلال قرآن

امتثال امرالهی مبنی براقبال به قبله، مقدمه ای است تا نمازگزار با فارغ کردن دل از غیر خدا، در تمام مراحل نماز کاملاً به ساحت قدس الهی توجه داشته و با حضور قلب کامل در راستای تقرب به ذات اقدسش قرارگیرد. و روی گردانی از قبله به منزله توجه به غیرخدا و خروج از صراط مستقیم الهی و قرار گرفتن در راهی است که انسان را از قرب به خداوند سبحان دور می کند، به همین سبب است که نماز در چنین حالتی مقبول خداوند تبارک و تعالی واقع نشده و باطل خواهد بود.

درک چنین حقیقتی موجب می گردد تا نمازگزار حقیقی با تاسی از حضرت ابراهیم خلیل (ع) و پیامبرخاتم حضرت محمد بن عبدالله (ص) قبل ازورود به نماز آیات زیر:
1 – آیه 79 سوره مبارکه انعام:
« إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَالسَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
ترجمه: (من با ایمان خالص روی به سوی خدایی آوردم که آفریننده آسمانها و زمین است و من هرگز از مشرکان نیستم).

2 – آیات 162 و163 سوره مبارکه انعام:
« قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ . لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَٰلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ»
ترجمه: (بگو: همانا نماز و طاعت و تمام اعمال من و حیات و ممات من همه برای خداست که پروردگار جهانیان است. که او را شریک نیست و به همین (اخلاص کامل) مرا فرمان داده‌اند و من اول کسی هستم که تسلیم امرخدایم).

را با اخلاص تمام تکرار کرده و بکوشد با عمل دقیق به حقیقت آن ها و با حضور قلب کامل در محضر معبود محبوب خویش حاضر گردد.

رسول الله (ص) درمورد روی گردانی ازقبله به هنگام نماز می فرماید:
« کسی که درنمازصورت خود را از قبله و توجه خود را ازخداوند سبحان بگرداند، خداوند درقیامت چهره او را به صورت حمار مبدل خواهد کرد».
این حدیث شریف، بیانگراین حقیقت است که روی گردانی ازقبله که موجب روی گردانی دل انسان ازخداوند عزّوجل و توجه به غیراوست، موجب می شود تا انسانیت از آدمی سلب شده ودرقیامت ودرصحنه محشر، بصورت کریه ترین حیوانات محشورگردد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها