استاندارد دوگانه غرب در کمک رسانی به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه

چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 13:39

فاجعه یکی است و آسیب‌دیدگان با هم برابرند.. در ترکیه هزاران نفر زیر آوار ساختمان‌های فروریخته در جریان زلزله جان‌شان را از دست داده و شمار زیادی نیز زیر آوارها مانده و ده‌ها هزار خانوار بی‌خانمان شده‌اند در سوریه نیز وضعیت مشابه است و شاید بدتر از ترکیه؛ مردم شاهد تراژدی غیرقابل وصفی هستند.

العالم- سوریه

به گزارش العالم، جامعه جهانی به ویژه کشورهای غربی از جمله آمریکا، در تعامل با این دو کشور که متاثر از شدیدترین زلزله‌ای که منطقه طی دهه‌های اخیر شاهد آن بوده، دوگانه عمل می‌کند. تحریم‌های آمریکا از جمله قانون سزار علیه مردم سوریه باعث شده تلفات و خسارات زلزله بیشتر از حد معمول شود، و در این برهه ریاکاری غرب و برخی کشورهای اروپایی و آمریکا و دروغین بودن شعارهای انسان‌دوستانه آنها کاملا عیان شده است.

از همان لحظه وقوع زلزله در بامداد دوشنبه گذشته، موج همبستگی با ترکیه مشهود بود جامعه جهانی و کشورهای منطقه به درستی گام‌های بلندی را در حمایت از این کشور برای مقابله با اثراث زلزله برداشته‌اند.

اما در مورد سوریه موضع‌گیری‌های انسانی کاملا متفاوت است. تلاش‌های جامعه جهانی برای کمک به دولت و ملت سوریه برای مقابله با این فاجعه بسیار ناچیز بوده و کمک‌ها به این کشور بیشتر از سوی تنها سه کشور ایران، الجزایر و عراق صورت می‌گیرد.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که زلزله اخیر که تا کنون هزاران کشته در ترکیه و سوریه به جای گذاشته، می‌تواند زندگی 23 میلیون نفر در سوریه را تحت تاثیر قرار دهد که 5 میلیون نفر از آنها آسیب‌پذیر هستند.

در حالی‌که در برهه حساس کنونی هیچ تلاشی برای کاستن تحریم‌های تحمیلی آمریکا و یا تعلیق آنها علیه ملت سوریه صورت نمی‌گیرد، دولت سوریه با امکانات ناچیز خود به نجات آسیب‌دیدگان و خارج کردن اجساد جانباختگان از زیر آوارها ادامه می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها