آیا عرب‌ها برای کمک به سوریه نیازمند چراغ سبز غرب هستند؟

آیا عرب‌ها برای کمک به سوریه نیازمند چراغ سبز غرب هستند؟
پنج‌شنبه 20 بهمن 1401 - 13:51

سوریه از همان نخستین لحظه‌های وقوع زلزله تا الان در مقابل آثار ویرانگر آن تنها مانده است و تنها تعداد اندکی از کشورهای عربی به ندای کمک خواهی این کشور پاسخ مثبت داده اند.

العالم - نظرکده

ناظران معتقدند که این زلزله ویرانگر با توجه به تحریم‌ها و حملات تروریستی آمریکا علیه سوریه که این کشور را به ویرانی کامل کشانده، مزید بر علت شده و عمق فاجعه را بیش از پیش عیان کرده است زیرا همه زیرساخت‌های آن ویران شده و بیمارستان‌ها از هر گونه امکانات پزشکی محروم بوده و آوارگان نیازمند سرپناه هستند کما اینکه عملیات امدادرسانی هم بسیار ضعیف است.

کارشناسان معتقدند که پاسخ کشورهای عربی به ندای کمک خواهی سوریه در سطح مطلوبی نیست. تنها تعداد اندکی از کشورهای عربی به سرعت به ندا پاسخ دادند و این تعداد اندک به مراتب شریف تر و بهتر از کشورهایی هستند که از بیم شکستن تحریم های آمریکا، سکوت پیشه کردند، در این بین تنها الجزایر بود که برای رساندن کمک به کشور سوریه، پیشقدم شد.

کارشناسان الجزایری هم تأکید می کنند که کشورشان بی هیچ منتی به کمک سوریه شتافته است و این را وظیفه انسانی و برادرانه و قومی و دینی خود می داند.

آنها تصریح می کنند که از دولت الجزایر می خواهند که کمک های بیشتری شامل ابزارها تجهیزاتی برای آواربرداری و کمک به کاهش آثار و تبعات ناشی از تحریم به سوریه ارسال کند.

آنها خاطرنشان کرده اند که ترکیه هم با ویرانی های ناشی از این زلزله دست به گریبان است و درست است که این کشور تحریم نیست و روابطش با جهانیان پابرجاست اما امکاناتش برای مقابله با این فاجعه بسیار اندک است.

حال، در نظر بگیرید که سوریه تحریم است و اجازه دستیابی به کمک های بین المللی را ندارد مخصوصا که قانون سزار حتی اجازه دستیابی به مصالح ساختمانی و غذا را هم به این کشور نمی دهد.

کارشناسان الجزایری تأکید می‌کنند که امروز جهانیان در بوته آزمایش انسانیت قرار گرفته اند و حکام عرب هم باید ثابت کنند که تا چه اندازه اختیار حکومتشان را به دست دارند.

این کارشناسان در نهایت این سئوال را مطرح می کنند که آیا امروز حکومت های عربی از استقلال در تصمیم گیری برخوردارند یا برای عمل به وظایف انسانی خود منتظر چراغ سبز غرب هستند.

پربیننده ترین خبرها