برگزاری مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در رم

برگزاری مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در رم
جمعه 21 بهمن 1401 - 01:07

به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران در رم برگزار شد.

العالم-ایران

این مراسم، با حضور جمعی از جمله سفرا و روسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، وابستگان نظامی، مسئولان وزارت خارجه و برخی چهره‌های سیاسی ایتالیا، نمایندگان شرکت‌های فعال اقتصادی و مراکز علمی- پژوهشی و نیز برخی از چهره‌های فرهنگی، رسانه‌ای، نظامی و مذهبی مقیم رم برگزار شد.

در این مراسم، پس از پخش سرود ملی دو کشور، «محمدرضا صبوری» سفیر جمهوری اسلامی ایران طی اظهاراتی انقلاب اسلامی را یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم خواند که موفق شد به پشتوانه نقش و حضور مردم در عرصه اجتماعی و سیاسی کشور به رهبری امام خمینی (ره)، نظامی مبتنی بر مردمسالاری دینی را برای جامعه ایران به ارمغان آورد.

وی با ارائه آماری از دستاوردهای کشور پس از انقلاب در زمینه‌های مختلف، اعم از تولید علم، فناوری‌های دانش بنیان، سوادآموزی، بهداشت عمومی و حوزه‌های پزشکی و دارویی، بر ارتقای بی نظیر جایگاه زنان پس از انقلاب تاکید کرد و اظهار داشت: هم اکنون ۵۵ درصد دانشجویان، ۴۰ درصد پزشکان و ۳۳ درصد هیأت علمی دانشگاه‌های ایران در اختیار زنان ایرانی قرار دارد.

وی سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر اصول و ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: ایران پیوسته در عرصه بین‌المللی منادی و مدافع صلح و عدالت، عقلانیت، استقلال و نیز رد تبعیض، تجاوز، مداخله و سلطه خارجی بوده است.

وی خاطرنشان کرد، در ۴۴ سال گذشته، آنجایی که پای گفتگو و تعامل سازنده مبتنی بر احترام متقابل در میان بوده، ایران نیز به پیمان‌ها احترام گذاشته و به همه الزامات آن کاملاً متعهد مانده است و آنجا که با فشار ظالمانه حداکثری مواجه شده، با مقاومت حداکثری و قهرمانانه شکستی بی‌سابقه را بر بانیان آن وارد کرده است.

سفیر کشورمان در ادامه سخنان خود مناسبات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری ایتالیا را در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، همواره رو بخثه جلو و سازنده خواند و افزود: متاسفانه به دلیل برخی عوامل از جمله نقش آفرینی بازیگران بیرونی و تاثیرات روانی منفی ناشی از فضاسازی‌های دشمنان و رسانه‌های غرض ورز، این روابط طی سال‌ها بی بهره از فراز و نشیب نیز نبوده است، اما همواره مقامات ایران و ایتالیا کوشیده‌اند، با نگاهی بلندمدت و مبتنی بر منافع دوجانبه در جهت رفع این موانع قدم بردارند.

این مراسم همچنین با پخش کلیپ‌هایی از دستاوردهای کشورمان در حوزه سیاست خارجی و ارتقای وضیعیت زنان، و نیز چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ایران همراه بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها