سازمان ملل خواستار آتش بس فوری در سوریه برای کمک به زلزله زدگان شد

سازمان ملل خواستار آتش بس فوری در سوریه برای کمک به زلزله زدگان شد
شنبه 22 بهمن 1401 - 01:09

سازمان ملل متحد در پی زلزله مرگبار و ویرانگر در سوریه، خواستار «آتش بس فوری» در این کشور برای تسهیل کمک رسانی به زلزله زدگان شد.

العالم-آمریکا

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی خواستار آتش بس فوری در سوریه برای کمک به همه قربانیان زلزله ویرانگر در این منطقه شد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: در این زمان بحرانی در ترکیه و سوریه، ما خواستار ارسال فوری کمک به همه نیازمندان هستیم.

در این پیام آمده است: ولکر ترک، مدیر کل حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری در سوریه و احترام کامل به تعهدات حقوق بشر است تا کمک به همه ارائه شود.

در حالی شمار کشته شدگان زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه و سوریه به مرز ۱۷ هزار نفر رسیده که برخلاف توجه ویژه غرب برای کمک رسانی به ترکیه، مردم مصیبت زده سوری به فراموشی سپرده شده اند؛ استاندارد دوگانه ای که غرب پیشتر در قبال حقوق بشر، تروریسم و پناهندگی نیز بکار برده بود.

وضعیت اسفناک زلزله زدگان سوری در مناطق کوهستانی و سرد شمال این کشور در عین بی توجهی جهانی در حال شدت یابی است تا جایی که صدای هشدار و اعتراض صلیب سرخ را درآورده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به تازگی ضمن تاکید بر وخامت اوضاع انسانی در سراسر سوریه اعلام کرد، زلزله اخیر که تلفات بسیاری بر جای گذاشت به رنج و سختی‌های ۱۲ سال جنگ داخلی در این کشور افزوده است.

در حالیکه تعداد جان باختگان در سوریه به چند هزار نفر رسیده و هنوز خبری از کمک‌های قابل توجه بین‌المللی نیست، صلیب سرخ معتقد است که چشم بستن بر مصائب بشری در سوریه ظالمانه و غیرانسانی است.

از سحرگاه دوشنبه ۱۷ بهمن ماه که زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزانده و تلفات فاجعه‌بار و بی‌سابقه‌ای در سطوح انسانی و مادی برای هر دو کشور به همراه داشت، کشورها و سازمان‌های مختلف از سراسر جهان روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان را آغاز کردند.

اما اولین نکته قابل توجه در نوع کمک‌رسانی به دو کشور زلزله زده، معیارهای دوگانه‌ای است که غرب و آمریکا و حتی سازمان ملل متحد در این زمینه پیش گرفته‌اند و نگاهی به تصاویر هواپیماهای موجود در آسمان ترکیه و سوریه که برای امدادرسانی عازم این کشورها شده‌اند به خوبی ثابت می‌کند که حقوق بشر تنها زمانی برای محور غربی-آمریکایی معنا دارد که مطابق با سیاست‌ها و منافع آنها باشد.

پربیننده ترین خبرها