دلیل «شرّ محض» بودن شیطان چیست؟

دلیل «شرّ محض» بودن شیطان چیست؟
شنبه 22 بهمن 1401 - 15:06

العالم - زلال قرآن

به گواه آیات زیر:

1 – آیات سوره مبارکه ناس: « قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ . مَلِكِ النَّاسِ . إِلَـٰهِ النَّاسِ . مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ . الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ . مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ»

ترجمه: (بگو: من پناه می‌جویم به پروردگار آدمیان. پادشاه آدمیان. یکتا معبود آدمیان. از شرّ آن وسوسه‌گر نهانی. آن شیطان که وسوسه و اندیشه بد افکند در دل مردمان. چه آن شیطان از جنس جن باشد و یا از نوع انسان).

2 – آیات سوره مبارکه فلق: « قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ .مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ . وَمِنْ شَرِّغَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ . وَمِنْ شَرِّالنَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ . وَمِنْ شَرِّحَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ»

ترجمه: (بگو: من پناه می‌ جویم به خدای فروزنده صبح روشن. از شرّ مخلوقات (شریر و مردم بد اندیش). و از شرّ شب تار هنگامی که (از پی آزار) در آید (و حشرات موذی و جنایتکاران و فتنه انگیران را به کمک ظلمتش به ظلم و جور و ستم بر انگیزد. و از شرّ زنان افسونگر که (به جادو) در گره‌ها بدمند. و از شرّ حسود بد خواه چون شراره آتش رشک و حسد بر افروزد).

شیطان که ذاتاً شریر و خالی از خیر است شرّ محض می باشد، لذا هرچه انسان به خدا نزدیک تر باشد به خیرمطلق و منبع خیرات کل عالم هستی نزدیک تر و از شرور شیاطین (جنی و انسی) دورتر خواهد بود، و بالعکس او هرچه از خدا دورتر باشد به شیطان که شرّ محض و منبع همه شرور است نزدیک تر خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها