رژیم صهیونیستی در آستانه جنگ داخلی؟!

رژیم صهیونیستی در آستانه جنگ داخلی؟!
دوشنبه 24 بهمن 1401 - 22:31

“احساس می‌کنم که به طور جدی به درگیری و حتی درگیری شدید نزدیک می‌شویم. بشکه باروت در آستانه انفجار است و ما در موقیعت جنگ داخلی هستیم. از اسرائیلی ها خواهش می‌کنم، تهدیدات خارجی به اندازه کافی وجود دارد، در این شرایط، خشونت از هر نوعی، خط قرمز است”. این بخشی از اظهارات اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی است که روز گذشته طی گفت‌وگوی تلویزیونی کم‌سابقه بیان کرد.

العالم - کشکول

هشدار هرتزوگ در مورد درگیری و جنگ داخلی در شرایطی مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر بر اجرای "اصلاحات" قضایی با هدف محدود کردن مداخله دستگاه قضایی در تصمیمات نهادهای دولتی، اصرار دارد. مخالفان بر این عقیده اند که نتانیاهو با این اقدام به دنبال راهی برای گریز از محکومیتش در دادگاه به اتهام فساد است.

ده‌ها هزار نفر از هفته‌ها پیش علیه طرح‌های کابینه نتانیاهو برای تضعیف دادگاه عالی، تظاهرات برگزار می‌کنند و چندین اتحادیه حرف و مشاغل در رژیم صهیونیستی قصد دارند امروز در اعتراض علیه دولت، اعتصاب کنند. از سوی دیگر، نتانیاهو بارها تهدید به قتل شده است و درخواست‌ها برای متوقف کردن طرح‌های نتانیاهو ادامه دارد و تأکید شده در صورت لزوم، دست به سلاح خواهند شد.

برخی ناظران معتقدند شرایط حاکم بر رژیم صهیونیستی جنگ داخلی را حتی نسبت به دوران بعد از کشته شدن اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسبق و عقب‌نشینی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵، نزدیک‌تر کرده است.

به نظر می‌رسد که صحبت در مورد جنگ داخلی بیشتر به حقیقت نزدیک است تا به هشدار. رسانه‌های عبری‌زبان فاش کردند که شرکت‌های تجاری بزرگ و سرمایه‌گذارها در بخش فناوری پیشرفته سرمایه‌های‌شان را به کشورهای خارجی منتقل کرده‌اند. همزمان مهم‌ترین بانک‌های آمریکایی نسبت به کاهش شدید ارزش شیکل هشدار دادند و افزون بر این، درصد مهاجران از اراضی اشغالی به ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی سیر صعودی پیدا کرده است.

پیام "روگل آلفر"، نویسنده و تحلیلگر اسرائیلی در خطاب به نتانیاهو، که در روزنامه هاآرتص منتشر شده، هرج و مرج حاکم بر رژیم صهیونیستی و نیز کابینه را آشکار کرده است. او می‌گوید: "بنیامین نتانیاهو، تو محاصره شده‌ای!.. تمام شد. فرار تو شگفت‌انگیز بود اما بازی تو به پایان رسیده است. در سدی که پشتش سنگر گرفتی شکاف‌هایی ظاهر شده است، و حقیقت در درونش می‌جوشد و در نهایت سیل شما را غرق خواهد کرد. جایی برای فرار ندارید، به انتهای راه رسیده‌اید. تسلیم شو و بیا بیرون."

به نظر می‌رسد که جنگ داخلی به بحث روز در فلسطین اشغالی تبدیل شده است حتی در نزد "انشل بیور"، نویسنده‌ای که خود را از سرسخت‌ترین مدافعان این رژیم می‌داند. دغدغه امروز "انشل بیور" این نیست که آيا جنگ داخلی رخ خواهد داد یا خیر، بلکه دغدغه‌اش این است که در صورت وقوع این جنگ، ارتش اشغالگر جانب کدام طرف را خواهد گرفت. او در روزنامه هاآرتص نوشته است: اگر تنش‌ها افزایش یابد و جنگ داخلی میان حامیان دولت نتانیاهو و حامیان دادگاه عالی و دستگاه قضائی آغاز شود آیا سازمان‌های مجری قانون و نیروهای امنیتی و ارتش موضع جانبداری اتخاذ خواهند کرد؟ اگر چنین شود سمت کدام طرف خواهند ایستاد؟ متاسفم که اینجا درباره سناریوها مفصل سخن نمی‌گویم.. زیرا حتی فکر کردن به آن وضعیت حالم را بد می‌کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها