افزایش بی‌سابقه نارضایتی آمریکایی‌ها از قوانین حمل سلاح

افزایش بی‌سابقه نارضایتی آمریکایی‌ها از قوانین حمل سلاح
پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 - 13:45

ماجرای تکراری تیراندازی‌ها در اماکن عمومی در آمریکا، نارضایتی افکار عمومی این کشور از سیاست‌ها و قوانین حمل سلاح را به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.

العالم - آمریکا

آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون شاهد کشته شدن ده ها نفر در تیراندازی های جمعی بوده است.

در تازه ترین حادثه تیراندازی که روز چهارشنبه (دیروز) در یک مرکز تجاری در تگزاس رخ داد، یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.

این حادثه بخشی از مجموعه ای از تیراندازی ها در آمریکا است که به تازگی با تیراندازی در دانشگاه میشگان که به کشته شدن سه دانشجو و زخمی شدن ۵ نفر دیگر منجر شد، رخ داده است.

ماه ژانویه (دی/ بهمن) نیز در مراسم سال نوی چینی در یکی از مناطق شرق لس آنجلس، ۱۰ نفر کشته و ۱۶ نفر مجروح شدند.

به گزارش تارنمای آمریکایی هیل، موسسه افکار سنجی گالوپ در تازه ترین نظرسنجی خود که روز چهارشنبه منتشر شد، عنوان کرد همزمان با موج جدید تیراندازی ها در کشور، بیشتر آمریکایی ها از وضعیت موجود ابراز نارضایتی کرده اند.

این نظرسنجی با ثبت رکوردی تازه در میزان نارضایتی عمومی از قانون حمل سلاح در آمریکا نشان داد که ۶۳ درصد پاسخ دهندگان گفتند از قوانین و سیاست های ملی در خصوص حمل سلاح ناراضی هستند و فقط ۳۴ درصد نظر مخالف داشتند.

این نتایج، بالاترین درصد نارضایتی آمریکایی ها با قوانین کنونی حمل سلاح را در ۷ سال گذشته نشان داد و این میزان نارضایتی عمومی نسبت به سال گذشته، افزایشی هفت درصدی را نشان می‌دهد. سال گذشته ۵۶ درصد آمریکایی گفته بودند که از قوانین حمل سلاح در کشورشان راضی نیستند.

نتایج اخیر بر اساس گرایشات حزبی تفاوت هایی داشت: ۵۴ درصد از اعضای حزب جمهوریخواه یا پاسخ دهندگان مستقل با گرایش به حزب جمهوریخواه گفتند از قوانین و سیاست های ملی در خصوص حمل سلاح راضی هستند و ۴۴ درصد مخالف خود را ابراز کردند.

از سوی دیگر، میزان نارضایتی دموکرات ها به نسبت بیشتر بود به طوری که ۸۴ درصد از دموکرات ها یا پاسخ دهندگان مستقل با گرایش به حزب دموکرات از سیاست ها و قوانین مربوطه در کشور ابراز ناخرسندی کردند و فقط ۱۴ درصد گفتند از سیاست های فعلی راضی هستند.

همچنین، حدود ۶۰ درصد پاسخ دهندگان مستقل از قوانین و سیاست های در حوزه حمل سلاح در آمریکا ابراز نارضایتی کردند و ۳۶ درصد گفتند که از آنها رضایت دارند.

به گزارش ایرنا، موضوع قوانین حمل سلاح همواره مورد اختلاف بین دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در آمریکا بوده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ژوئن سال گذشته (خرداد/تیر) قانون دو حزبی موسوم به «جامعه امن تر» را به دنبال وقوع دو تیراندازی یکی در یک مدرسه ابتدایی در تگزاس و دیگری در سوپرمارکتی در شهر بوفالوی نیویورک امضا کرد.

این قانون بررسی سوابق و پیشینه افراد خریدار سلاح در رده سنی بین ۱۸ تا ۲۱ سال را افزایش داده، خرید اسلحه از طریق قاچاق را جرم توصیف کرده و تعریف روشنی را درباره افرادی که مجوز فدرال برای معامله سلاح را دارند ارائه می دهد.

نظرسنجی گالوپ در فاصله زمانی ۲۲-۲ ژانویه (۱۲ دی تا ۲ بهمن) و با شرکت هزار و ۱۱ نفر با حاشیه خطای ۴ درصد انجام شده است.

پربیننده ترین خبرها