بلینکن: کریمه خط قرمز پوتین است

بلینکن: کریمه خط قرمز پوتین است
پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 - 16:55

وزیر خارجه آمریکا گفت ایالات متحده فعالانه اوکراین را به بازپس گرفتن کنترل کریمه تشویق نمی‌کند و این تصمیم برعهده کی‌یف است.

العالم - آمریکا

طبق گزارش رسانه‌ای به نقل از چهار منبع، آنتونی بلیکن وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه (۱۵ فوریه) در یک تماس ویدئویی با کارشناسان گفت ایالات متحده فعالانه اوکراین را به بازپس گرفتن کنترل کریمه تشویق نمی‌کند اما این تصمیم تنها با کی‌یف است.

بر اساس این گزارش، تمرکز اصلی دولت آمریکا کمک به اوکراین در دونباس است و بلینکن بعد از این که یک نفر در این تماس از او پرسید آیا واشنگتن تمایل به کمک به اوکراین در تحقق هدفش برای گرفتن کریمه دارد، پاسخ داد این خط قرمزی برای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور اوکراین است که می‌تواند واکنش گسترده‌تری از سوی مسکو داشته باشد.

مقامات آمریکا و ناتو مرتباً ادعا می‌کنند که کریمه بخشی از اوکراین است. این منطقه بعد از همه‌پرسی مارس سال ۲۰۱۴ در پی کودتا در اوکراین به روسیه ملحق شد. اوکراین آن را بخشی از خاک خود می‌داند که موقتاً اشغال شده است.

اما رهبری روسیه مکرراً گفته که ساکنان کریمه به شکلی دموکراتیک و در انطباق کامل با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل به اتحاد مجدد با روسیه رای دادند و به گفته پوتین موضوع کریمه بسته شده است.

به گزارش فارس، پیش‌تر، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه درباره هرگونه اقدام اوکراین برای حمله به شبه‌جزیره کریمه هشدار داد. مدودف در صفحه توئیتر خود نوشت: «قوانین بین‌المللی به اراده مردم احترام می‌گذارد. کریمه، روسیه است. حمله به کریمه یعنی حمله به روسیه و تشدید درگیری‌ها».

وی همچنین به مسئولان اوکراینی توصیه کرد که درک کنند که حمله به کریمه با «انتقام ناگزیر» روسیه و با هر سلاحی پاسخ داده می‌شود.

«میخائیل پودولیاک» مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین گفته بود کی‌یف قصد دارد با حمله‌ای متعارف و در زمانی کوتاه، شبه‌جزیره کریمه را تصرف کند. همزمان، «ایگور کلیمنکو» وزیر امور داخلی اوکراین نیز اعلام کرد که تیپ‌ها و گردان‌های تهاجمی متشکل از ارتش، پلیس و گارد مرزی این کشور برای اجرای عملیات تصرف کریمه و دونباس در حال تشکیل است. با این حال، کی‌یف برای جلب کمک‌های تسلیحاتی غرب متعهد شده از تسلیحات وعده داده شده توسط آمریکا و متحدانش که برد بیشتری دارند، برای حمله به خاک روسیه استفاده نکند.

پربیننده ترین خبرها