السودانی: نیروهای عراقی قادر به برقراری امنیت و ثبات در کشور هستند/ داعش از نظر نظامی به پایان رسیده است

السودانی: نیروهای عراقی قادر به برقراری امنیت و ثبات در کشور هستند/ داعش از نظر نظامی به پایان رسیده است
يکشنبه 30 بهمن 1401 - 11:16

نخست‌وزیر عراق با اشاره به اینکه روابط این کشور با ایران تاریخی است، تأکید کرد که نیروهای عراقی خود قادر به تأمین امنیت عراق هستند.

العالم - عراق

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، امروز (یکشنبه)، در حاشیه کنفرانس مونیخ به مسائل مختلفی از جمله حضور نیروهای آمریکایی در عراق پرداخت.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، نخست‌وزیر عراق گفت: «ما در تلاش برای اصلاح ساختار اقتصاد هستیم. دولت‌های پیشین از گاز بهره نبردند. مشکل‌ بیابان‌زایی را جزء اولویت‌های خود قرار دادیم.»

محمد شیاع السودانی با اشاره به اینکه اصلاح بخش امنیتی را آغاز کرده اند، اضافه کرد: «نیروهای ما توان برقراری امنیت و ثبات در عراق را دارند، موضع ما در خصوص عدم نیاز به نیروهای رزمی صریح و آشکار است، فقط به هیأت‌های مشاوره‌دهنده نیاز داریم.»

السودانی ادامه داد: «وضعیت امنیتی در سوریه از جمله وجود اردوگاه الهول و زندان‌هایی که تعداد زیادی از تروریست‌ها را در خود جای داده است، چالشی برای عراق است، ملت عراق بر نظام دموکراتیک پافشاری دارند، قانون نفت و گاز در سال جاری عملی خواهد شد، داعش از نظر نظامی به پایان رسیده است. ما برای استرداد تروریست‌های تحت تعقیب و جلوگیری از تأمین مالی آن‌ها نیازمند کمک جامعه بین‌المللی هستیم. دولت من به منظور مشخص کردن نیازمندی‌ها، مأموریت‌ها در مرحله آتی و مشخص شدن تعداد مستشاران، گفت‌و‌گویی را با ائتلاف بین‌المللی آغاز کرده است.»

وی در بخش دیگری عنوان کرد: «واشنگتن شریک راهبردی عراق است. ما روابط تاریخی با ایران داریم. فساد در عراق تهدیدی است برای طرح‌های توسعه و عمران. ما اصلاح نهادهایی که فاسدان را تحت پیگرد قرار می‌دهد، آغاز کرده‌ایم. ما استرداد پول‌ها و ردیابی افراد تحت‌تعقیب را آغاز کردیم که این برای اولین بار از سال ۲۰۰۳ رخ می‌دهد. بخشی از این فساد، تروریسم را تأمین مالی می‌کند. بستن پرونده آوارگان اولویت دولت است. عراق در شراکت اقتصادی خود پذیرای تمام کشورهاست.»

نخست‌وزیر عراق همچنین اظهار داشت: «ما با کویت روابط تاریخی داریم، تلاش‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] در جریان است، نقش عراق در نزدیک‌سازی ایران و عربستان سعودی مورد قبول هر دو طرف است و گفت‌و‌گوها از سر گرفته خواهد شد.»

نخست وزیر عراق همچنین درخصوص مذاکرات میان تهران و ریاض گفت: تلاش‌ها برای نزدیک‌تر کردن عربستان و ایران ادامه دارد و به زودی نشست هایی را که بین دو طرف متوقف شده است، از سر خواهیم گرفت.

پربیننده ترین خبرها