افغانستان پرترددترین پایانه مرزی با پاکستان را بست

افغانستان پرترددترین پایانه مرزی با پاکستان را بست
يکشنبه 30 بهمن 1401 - 22:37

افغانستان با اعلام اینکه طرف پاکستانی به تعهدات خود عمل نکرده است، گذرگاه مرزی "طورخم" به عنوان پرتردد ترین پایانه مرزی مشترک با پاکستان را بست.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش رسانه‌های پاکستانی، دولت موقت طالبان در کابل به نوع تعهدات اسلام‌آباد اشاره‌ای نکرد و با این حال به بستن مرز خود با پاکستان برای تمامی ترددهای عموم و فعالیت‌های تجاری تصمیم گرفت.

یک مقام طالبان که مسوولیت گذرگاه طورخم در داخل افغانستان را برعهده دارد به رسانه‌ها گفت که مرز مشترک با پاکستان بنا بر دستور رهبران امارت اسلامی تعطیل شده و این وضعیت تا اطلاع ثانوی برقرار خواهد ماند.

دولت پاکستان تاکنون واکنش رسمی به این تصمیم دولت موقت افغانستان نشان نداده اما منابع آگاه می گویند که اسلام‌آباد نسبت به اقدام طالبان شگفت زده شده است.

برخی منابع از سفارت پاکستان در کابل گزارش دادند که گذرگاه طورخم، پرتردد ترین پایانه مرزی میان دو کشور است و تصمیم طالبان اتباع افغانستانی و جامعه تجار این کشور را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد.

خبرگزاری باختر افغانستان نیز ساعاتی پیش گزارش داد که مرز طورخم با پاکستان برای همه ترددها بسته شده و جزئیات بیشتر درباره این تصمیم متعاقبا اعلام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طی ماه‌های گذشته ناآرامی‌ها در مرزهای پاکستان و افغانستان علیرغم رایزنی‌های دو کشور برای بهبود وضعیت باعث شد تا پایانه‌های مرزی برای تردد اتباع یکدیگر و رفت و آمد کامیون‌های باری بسته شود.

پاکستان و حکومت طالبان در زمینه کنترل مرزهای مشترک و عدم همکاری در مقابله با عناصر تروریسم با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

پربیننده ترین خبرها