کنعانی خطاب به اروپا: به جای فضاسازی‌های تصنعی به بخشی از هنجارهای ادعایی خود عمل کنید

کنعانی خطاب به اروپا: به جای فضاسازی‌های تصنعی به بخشی از هنجارهای ادعایی خود عمل کنید
چهارشنبه 3 اسفند 1401 - 02:52

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به دولت‌های اروپایی توصیه کرد که به جای فضاسازی‌های تصنعی و طلبکارانه به بخشی از هنجارهای ادعایی خود عمل کنند.

العالم-ایران

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب ( سه‌شنبه) دوم اسفند ماه به بیانیه اخیر منتشره از سوی جوزپ بورل مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا واکنش نشان داد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مدعی بازداشت خودسرانه اتباع اتحادیه اروپا از سوی ایران شد و به این موضوع معترض شد. در این بیانیه آمده بود: اتحادیه اروپا قویا مخالف بازداشت‌های خودسرانه اتباع اتحادیه اروپا و دوتابعیتی‌های انگلیسی - اروپایی از سوی ایران است و از ایران می‌خواهد تا به بازداشت‌های شهروندان خارجی در راستای رسیدن به اهداف سیاسی پایان دهد.

در همین راستا ناصر کنعانی در واکنش به این بیانیه مداخله جویانه در این باره گفت: در شرایطی که برخی دولت‌های اروپایی با عدم پایبندی به هنجارهای حقوق بین‌الملل، در مسیر نقض تعهدات بین‌المللی و حقوق بشر گام برمی‌دارند، صلاحیت ندارند که منادی اجرا و رعایت موازین حقوق بین‌الملل و توصیه آنها به دیگر د‌‌ولت‌ها باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: برخی از دولت‌های غربی بر اساس معیارهای خودساخته و غیرقانونی تحریمی، شمار قابل توجهی از شهروندان ایرانی را به دلایل واهی و اتهامات بی‌اساس، به شکلی خودسرانه بازداشت و به زندان‌های طویل‌المدت محکوم و یا به کشور متخاصم مسترد کرده‌اند.

وی افزود: این دسته از دولت‌ها، احکام سیاسی و غیرحقوقی دادگاه‌های خود را جایگزین قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی کرده و در حالی که کوچکترین توجهی به حقوق شهروندان زندانی دیگر کشورها ندارند، ریاکارانه، دیگران را به رعایت آنها توصیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی خود آگاه و پایبند است، افزود: جمهوری اسلامی ایران وفق قوانین و مقررات داخلی و تعهدات بین‌المللی خود، در حوزه‌های مختلف اقدام می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن تأکید بر استقلال قوه قضاییه، به این دسته از دولت‌های اروپایی توصیه کرد که به جای فضاسازی‌های تصنعی، طلبکارانه و نامتعارف، چنانچه به مقررات بین‌المللی پایبند نیستند، حداقل به بخشی از هنجارهای ادعایی خود عمل کنند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز (دوشنبه) اعلام کرد که اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد و پس از آن هم تحریم‌های جدید این اتحادیه علیه ایران اعمال شد. وزارت امور خارجه ایران نیز امشب اقدام به تحریم ۱۳ نهاد و ۱۵ شخص و مقام اروپایی کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتش با مطرح کردن اتهامات حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما قصد داریم بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را بر اساس اقدامات حقوق بشری آن‌ها ارائه کنیم و این یک بسته مهم از تحریم‌ها علیه ایران است که مسئول رخدادهایی است که اخیراً علیه معترضان داخل ایران رخ داده است».

وی همچنین پس از گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان در توئیتی درباره این گفت‌وگو، به طرح اظهارات مداخله جویانه در امور داخلی ایران پرداخته بود.

پربیننده ترین خبرها