شیخ نعیم قاسم: نابودی موجودیت صهیونیستی حتمی است

شیخ نعیم قاسم: نابودی موجودیت صهیونیستی حتمی است
پنج‌شنبه 4 اسفند 1401 - 15:46

معاون دبیر کل حزب‌الله با اشاره به اینکه پیام معادله اخیر سید حسن نصرالله خطاب به آمریکایی‌ها کاملا روشن بود تاکید کرد، موجودیت صهیونیستی در نهایت محو خواهد شد و کابینه راست‌افراطی اسرائیل فروپاشی این رژیم را تسریع می‌کند.

العالم - لبنان

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان اعلام کرد که حزب‌الله در تعیین نامزد ریاست‌جمهوری به شکل شفاف و منطقی عمل می‌کند. حزب‌الله و جنبش امل رویکرد معقولی نسبت به انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری دارند؛ برخلاف طرف‌هایی که نامزدهایی را معرفی می‌کنند که می‌دانند تحت هیچ شرایطی آرای کافی را کسب نخواهند کرد.

بدون گفتگو و توافق انتخاب رئیس جمهور ممکن نیست

شیخ نعیم قاسم در یک گفتگوی اختصاصی با روزنامه الاخبار در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت پرونده ریاست‌جمهوری لبنان تا این لحظه اظهار داشت، روشن است که ما در پارلمان 6 تا 7 جناح داریم که بر روند انتخاب رئیس جمهور تاثیرگذار هستند و باید باهم توافق کنند. این پارلمان مانند پارلمان‌های قبلی نیست که دو جناح داشته باشد. همچنین یک جناح نیز اکثریت را در اختیار ندارد که به تنهایی رئیس جمهور را انتخاب کند.

وی افزود، حزب‌الله گفتگو با همه جناح‌ها را در همه اشکال در اولویت قرار داده است؛ از جمله گفتگویی که «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و رسیدن به توافق خواستار آن شد. حل اختلافات و رسیدن به تفاهم جهت انتخاب رئیس جمهور تنها با گفتگو ممکن می‌شود اما اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد و هرجناحی به مواضع قبلی خود اصرار داشته باشد، انتخاب رئیس جمهور بسیار دشوار خواهد بود.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد، درست است که حزب‌الله یک گزینه برای نامزدی ریاست‌جمهوری لبنان دارد که هنوز آن را معرفی نکرده اما ما به همه می‌گوییم که بیایید باهم همه گزینه‌ها را بررسی کنیم و به یک نظر مشترک برسیم. اگر قرار بود روشی که تاکنون جناح‌های پارلمانی برای انتخاب رئیس جمهور پیش گرفته‌اند کارساز باشد، در 11 جلسه قبلی پارلمان، رئیس جمهور انتخاب می‌شد.

درباره آینده توافق مارمیخائیل با جریان آزاد ملی گفتگو می‌کنیم

این مقام حزب‌الله در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این حزب از ریاست جمهوری «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده حمایت می‌کند و همچنین رابطه آن با جریان آزاد ملی اکنون در چه وضعیتی قرار دارد گفت، اولویت اصلی ما برای انتخاب گزینه ریاست‌جمهوری، ویژگی‌های این گزینه است؛ یعنی فردی که دارای تجربه سیاسی باشد و بتواند با همه گفتگو کند و با همه کشورها ارتباط برقرار نماید، چالش‌برانگیز نباشد و شمشیر خود را مقابل هیچ طرفی بالا نبرد. ما همچنان تاکید داریم که در این زمینه با جریان آزاد ملی به توافق برسیم.

وی درباره رابطه حزب‌الله و جریان آزاد ملی اظهار داشت، توافق جریان آزاد ملی و حزب‌الله امروز در حال عبور از بحرانی است که همه آن را می‌دانند. البته قرار است دو طرف درباره آینده مناسبات خود و سرنوشت توافق (مارمیخائیل) باهم گفتگو کنند اما در حال حاضر نکته اصلی مربوط به تفاهم بر سر انتخاب رئیس جمهور است.

شیخ نعیم قاسم درباره حضور نمایندگان حزب‌الله در جلسات شورای وزیران و واکنشی که جریان آزاد ملی به این مسئله دارد تصریح کرد، تاکنون 3 جلسه در شورای وزیران تشکیل شده و ما تاکید داشته‌ایم که تعداد جلسات و دستور کار آن به کمترین حد برسد. در نشست‌های شورای وزیران یافتن راهکاری برای حل مشکل داروی بیماری‌های صعب‌العلاج و طرح برق و برخی امور مالی مربوط به بخش عمومی و مشکلات شهروندان مورد بررسی قرار گرفته است و ما نپذیرفتیم که در موارد غیرضروری جلسه‌ای تشکیل گردد. پس مشکل چیست؟

نشست پاریس هیچ نتیجه‌ای برای حل پرونده ریاست‌جمهوری لبنان نداشت

معاون دبیر کل حزب‌الله درباره نشست 5 جانبه پاریس که چند هفته قبل با حضور نمایندگان آمریکا، مصر، عربستان، قطر و فرانسه درباره لبنان برگزار شد گفت، این نشست ظاهرا با عناوین کلی که مربوط به تشویق به انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان بود برگزار شد اما هیچ نتیجه‌ای نداشت و گزینه‌ای نیز برای ریاست‌جمهوری آینده لبنان معرفی نشد. علت این امر (بی نتیجه بودن نشست پاریس) آن است که در وهله نخست فراکسیون‌های پارلمانی لبنان قدرت توافق و رسیدن به دیدگاه مشترک را ندارند.

وی افزود، از سوی دیگر طرف‌های خارجی نیز هیچ ابتکاری برای متحد کردن جناح‌های پارلمانی لبنان جهت توافق بر سر یک گزینه ندارند. همچنین این کشورها دغدغه‌ها و مسائل دیگری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دارند که اهمیت آنها برایشان از پرونده لبنان بیشتر است. در اینجا مسئولیت پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور کاملا روشن و بارز است.

پیام سخنان سید حسن نصرالله کاملا روشن است

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به سوال خبرنگار الاخبار مبنی بر تفسیر سخنان اخیر سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله و معادله‌ای که ایشان هفته گذشته خطاب به آمریکایی‌ها ترسیم کرد، گفت، آنچه که سید حسن نصرالله فرمودند روشن است و نیازی به توضیح ندارد، اجازه دهید طرف‌های مربوطه خودشان پیامی را که باید از سخنان دبیر کل حزب‌الله دریافت می‌کردند، بفهمند.

وی درباره پایان دوره ریاست «ریاض سلامه» در بانک مرکزی لبنان اظهار داشت که ما موافق تمدید دوره ریاست وی نیستیم و بر لزوم ادامه تحقیقات جنایی مالی برای رسیدن به نتیجه واقعی در پرونده‌های ریاض سلامه تاکید داریم.

کشورهای عربی به ارتباط با سوریه نیاز دارند

معاون سید حسن نصرالله درباره نشانه‌های مربوط به احیای روابط کشورهای عربی از جمله لبنان با سوریه بعد از زلزله اخیر این کشور گفت، ما همواره طرفدار احیای کامل روابط سیاسی با سوریه بدون هیچ قید و شرطی بوده‌ایم. اما برخی مقامات لبنانی همواره در برابر فشارهای دائمی آمریکا تسلیم می‌شدند. اکنون بعد از وقوع زلزله ویرانگر سوریه، ما در برابر یک وضعیت انسانی قرار داریم.

این مقام حزب‌الله افزود، ممکن است برخی شرایط کنونی را فرصتی برای احیای روابط با سوریه از منظر بشردوستانه به عنوان مقدمه‌ای جهت توسعه مناسبات با این کشور در مرحله آینده بدانند؛ به ویژه بعد از شکست پروژه براندازی نظام سوریه و همچنین در سایه بحران‌های متعدد بین‌المللی و جنگ اوکراین و روسیه.

شیخ نعیم قاسم ادامه داد، از طرف دیگر منافع متقابل اقتصادی و سیاسی که از روابط با دمشق نصیب کشورهای عربی از جمله لبنان می‌شود بسیار زیاد است. مشخصا لبنان همواره از رابطه با سوریه سود برده؛ زیرا این کشور تنها گذرگاه برای صادرات کالاهای لبنانی به کشورهای عربی است. همچنین اردن که در بحران‌های متعدد گرفتار شده، احیای روابط با سوریه را راهی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی خود می‌بیند.

وی تصریح کرد، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز مشارکت در روند بازسازی سوریه را فرصتی برای سرمایه‌گذاری در این کشور می‌بینندو حتی ترکیه نیز بنا به انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی و انتخاباتی، حتی قبل از فاجعه زلزله، در پی همگرایی با سوریه بود. بنابراین باب رابطه با دمشق برای همه باز است و شمشیر تحریم‌های آمریکا به اهداف سیاسی خود در برابر سوریه نرسید و اکنون تبدیل به ابزاری برای تجاوز روزانه علیه ملت این کشور شده است. علاوه بر آن سوریه مرحله سقوط و فروپاشی را پشت سر گذاشته و در همکاری با محور مقاومت، ثابت قدم است.

راست‌افراطی‌ها سقوط اسرائیل را تسریع می‌کنند

معاون دبیر کل حزب‌الله در بخش پایانی گفتگو با الاخبار به پیامدهای تشکیل کابینه راست‌افراطی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی اشاره کرده و گفت، این بهترین کابینه‌ای است که به فروپاشی موجودیت صهیونیستی کمک می‌کند؛ زیرا گروهی از نیروهای افراطی را دور هم جمع کرده که در حال جنگ با نهادهای صهیونیستی از جمله قوه قضاییه این رژیم هستند تا استقلال آنها را سلب کنند.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد، از سوی دیگر رژیم صهیونیستی امروز از آشفتگی‌های سیاسی، فرهنگی و اخلاقی رنج می‌برد و خود را در مقابل ملت فلسطین می‌بیند که حاضر به فداکاری در همه اشکال برای دفاع از سرزمین خود هستند. اسرائیل در مواجهه‌ها با این بن‌بست‌ها آماده انفجار است. ما در حزب‌الله پیش از این بارها تاکید کرده بودیم که موجودیت صهیونیستی سقوط خواهد کرد و نظریه‌ای که سید حسن نصرالله در سال 2000 درباره اسرائیل بیان نموده و تاکید کرد که اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است، ثابت شده و انشاءالله این تارهای عنکبوت به طور کامل از فلسطین محو خواهد شد.

سید حسن نصرالله در سخنرانی خود در پنجشنبه هفته گذشته به تحولات جاری در فلسطین اشغالی و فضای متشنج آن اشاره و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی در سطح داخلی در وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است. کابینه متشکل از احمق‌های رژیم صهیونیستی امور را به سمت 2 درگیری گسترده سوق می‌دهند که اولی مربوط به جامعه داخلی این رژیم و دومی مربوط به عرصه فلسطین است که این درگیری به کل منطقه نیز کشیده می‌شود. اوضاع در فلسطین اشغالی واقعا نگران‌کننده بوده و صهیونیست‌ها برای اولین بار از جنگ داخلی و بازگشت به جایی که از آن آمده‌اند صحبت می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها