در سفر رییس‌جمهور به ارومیه چه گذشت؟

در سفر رییس‌جمهور به ارومیه چه گذشت؟
جمعه 5 اسفند 1401 - 13:58

رییس‌جمهور در سفر به استان آذربایجان غربی، پروژه عظیم‌ تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه را افتتاح کرد.

العالم - ایران

آیت الله سید ابراهیم رییسی، صبح امروز جمعه( ۵ اسفندماه) همزمان با ولادت حضرت امام حسین(ع) و روز پاسدار، به همراه علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و جمعی از مسوولان مرتبط با طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، به مرکز استان آذربایجان غربی سفر کرد.

رییس جمهور در بدو ورود به ارومیه و پس از اینکه مورد استقبال مقامات استانی قرار گرفت، برای افتتاح پروژه عظیم‌ تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه راهی محل اجرای طرح در نقده شد.

تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه توسط رییس جمهور افتتاح شد

کار اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است و در هشت ماه گذشته روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شد.

در فاز نخست این طرح که امروز افتتاح شد، ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریاچه سد کانی سیب در پیرانشهر پس از عبور از ۳۶ کیلومتر تونل، ۱۱ کیلومتر کانل و ۲۸ کیلومتر رودخانه گدار به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

در قالب این طرح، آب پس از خروج از سد کانی سیب وارد تونل ۳۶ کیلومتری شده و پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری به رودخانه گدار ریخته و پس از طی مسیر ۲۸ کیلومتری وارد پهنه دریاچه ارومیه خواهد شد.

برای اجرای این طرح ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم‌ تخصیص داده و هزینه شده است.

فاز دوم این طرح هم که طبق گفته مسوولان مربوطه قرار است سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد، با اجرای طرح‌های مرتبط انتقال آب را تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد.

رییس دفتر رییس جمهور به شهرستان خوی سفر کرد

در ادامه این سفر غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس جمهور به نمایندگی از آیت الله سید ابراهیم رئیسی به منظور بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده به شهرستان خوی سفر کرد.

این سفر به صورت سر زده و در حاشیه سفر رییس جمهور به ارومیه به جهت افتتاح پروژه عظیم‌ آبرسانی از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه انجام شد. نماینده رییس جمهور در این سفر ضمن بازدید از مناطق زلزله‌زده و گفت وگو با مردم، از نزدیک در جریان روند بازسازی این مناطق قرار گرفت تا گزارشی از اقدامات انجام شده و در دست انجام و مسایل و مشکلات مردم را به اطلاع رییس جمهور برساند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها