کاخ سفید: نیاز اوکراین به جنگنده اف - ۱۶ در بلندمدت برطرف می شود

کاخ سفید: نیاز اوکراین به جنگنده اف - ۱۶ در بلندمدت برطرف می شود
جمعه 5 اسفند 1401 - 16:31

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید واشنگتن در گفت وگو با سی ان ان، تحویل هواپیماهای جنگنده اف - ۱۶ را به کی یف، مسئله بلندمدتی دانست که میان جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی رئیسان جمهوری آمریکا و اوکراین، بررسی شده است.

العالم-اروپا

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفته است که مسکو تحویل جنگ افزارهای غربی را به نیروهای مسلح اوکراین، مداخله فزاینده کشورهای غربی در جنگ اوکراین به شمار می آورد.

سالیوان افزود: مسئله جنگنده های اف - ۱۶ به این درگیری کوتاه مدت مربوط نبوده، بلکه با دفاع بلندمدت از اوکراین ارتباط دارد.

بایدن روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ماه) گفت که واشنگتن قصد ندارد جت جنگنده اف - ۱۶ در اختیار اوکراین قرار دهد.

با اینکه ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس بعدا برای آموزش خلبان های نیروی دریایی و جنگنده اوکراین با جت های ناتو در انگلیس، اعلان آمادگی کرد، اما نماینده سوناک بعدا گفت که لندن هنوز تصمیمی برای انتقال جت های جنگنده به اوکراین نگرفته و این مسئله از جنبه های گوناگون بررسی می شود.

اولاف شولتز صدراعظم و بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان بارها گفته اند که این کشور قصد تحویل جت جنگنده به اوکراین را ندارد.

به گزارش ۹ بهمن ماه ایرنا، شولتز در واکنش به درخواست کی‌یف برای ایجاد ائتلاف جنگنده‌های غربی به روزنامه "تاگس اشپیگل" (Tagesspiegel) با هشدار نسبت به تامین سلاح‌های جنگی بیشتر برای اوکراین، گفت که برلین هیچ جنگنده‌ای در اختیار کی یف قرار نمی‌دهد.

آندری ملنیک، معاون وزیر امورخارجه اوکراین خواستار ایجاد ائتلافی از جت‌های جنگنده توسط کشورهای غربی شده است تا کی‌یف بتواند به جنگنده‌های اف-۱۶، اف-۳۵، یوروفایتر، تورنادو، رافالس فرانسه و گریپن سوئد دسترسی داشته باشد.

شولتز تنها چند روز پس از اعلام تعهد این کشور برای ارسال تانک‌های لئوپارد، ارسال جنگنده به اوکراین را رد کرد.

آمریکا گفته است که در مورد موضوع تامین جت‌های جنگی بسیار محتاط و دقیق است و درباره این موضوع با مقامات کی‌یف مذاکره می کند.

شولتز افزود که تمرکز آلمان بر ارسال تانک‌های لئوپارد خواهد بود و سخن گفتن درباره یک موضوع جدید بی‌اهمیت به نظر می‌رسد. آلمان روز چهارشنبه متعهد شد که ۱۴ تانک لئوپارد خود را به اوکراین ارسال کند.

آمریکا نیز پس از آلمان، متعهد شد که تانک‌های آبرامز خود را به اوکراین بفرستد.

پربیننده ترین خبرها