تروئیکای اروپایی به دنبال ترغیب اوکراین برای شروع مذاکرات صلح

تروئیکای اروپایی به دنبال ترغیب اوکراین برای شروع مذاکرات صلح
شنبه 6 اسفند 1401 - 13:34

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که تروئیکای اروپایی در صدد است اوکراین را برای شروع مذاکرات صلح با روسیه در اواخر امسال ترغیب کند.

العالم - اروپا

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های دولت این سه کشور اروپایی نوشت که آلمان، فرانسه و انگلیس روابط بین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اوکراین را به عنوان راهی برای ترغیب کی‌یف برای شروع مذاکرات صلح با روسیه در اواخر امسال می‌دانند.

به نوشته این روزنامه، این درحالی است که برخی از شرکای غربی کی‌یف نسبت به توانایی این کشور برای در اختیار گرفتن مجدد تمام سرزمین خود، تردید دارند.

بر اساس این گزارش، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس هفته گذشته طرحی برای یک توافق ارائه کرده تا به محض پایان جنگ به اوکراین دسترسی گسترده‌تری به مهمات، تسلیحات و تجهیزات نظامی پیشرفته به‌منظور دفاع از خود را بدهد.

سوناک گفته است که این طرح باید در برنامه کاری نشست سالانه ناتو در ژوئیه (تیر/ مرداد) امسال باشد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در نشست شورای امنیت با طرح اظهاراتی که بی میلی واشنگتن به پایان این مناقشه حکایت دارد، اعلام کرد: اعضای شورای امنیت برای اطمینان از عادلانه و بادوام بودن هرگونه صلح مسئولیت دارند. اعضای این شورا نباید فریب درخواست برای آتش بس موقت یا بدون قید و شرط را بخورند. روسیه برای فتح می جنگد. اما اوکراین برای بقا مبارزه می کند.

بلینکن گفت: ما این قدرت و مسئولیت را داریم که دنیایی امن برای نسل های آینده بسازیم. ما نمی توانیم اجازه دهیم یک کشور آن را نابود کند.

وزیر خارجه دولت جو بایدن در حالیکه کشورش همچنان به ارسال سلاح به اوکراین ادامه می دهد، ادعا کرد: آمریکا مدتهاست که حتی قبل از این جنگ اعلام کرده که برای مشارکت در هر گونه تلاش دیپلماتیک معنادار برای توقف تهاجم روسیه به اوکراین آماده است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: روسیه از هرگونه توقف در نبرد برای تحکیم کنترل بر مناطق تصرف شده به صورت غیرقانونی و تامین نیروها برای حملات بیشتر استفاده خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا در نخستین سالگرد جنگ اوکراین اعلام کرد که ۲ میلیارد دلار تجهیزات و تسلیحات نظامی جدید به کی یف برای آماده ساختن این کشور در نبرد با روسیه در فصل بحران اختصاص داده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در مصاحبه ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت که در مورد ارائه جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین اظهار نظر نمی کند اما انتظار دارد در مورد درگیری مذاکرات نهایی انجام شود.

رئیس پنتاگون گفت: به احتمال زیاد، این جنگ با نوعی مذاکره پایان خواهد یافت. پوتین فکر می‌کرد که دفاع اوکراین نابود خواهد شد، عزم آمریکا شکسته خواهد شد و جهان توجه نخواهد کرد. او اشتباه می کرد.

پربیننده ترین خبرها