تظاهرات صدها نفر در تونس علیه اظهارات «نژادپرستانه» قیس سعید

تظاهرات صدها نفر در تونس علیه اظهارات «نژادپرستانه» قیس سعید
شنبه 6 اسفند 1401 - 22:13

اظهارات نژادپرستانه رئیس‌جمهور تونس علیه مهاجران آفریقایی خشم مردم این کشور را برانگیخته است.

العالم _ تونس

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، صدها نفر روز شنبه به خیابان های پایتخت تونس آمدند تا مخالفت خود را با اظهارات نژادپرستانه رئیس جمهور قیس سعید اعلام کنند.
سعید در اواسط هفته گذشته مدعی شده بود «انبوهی» از مهاجران صحرای جنوب (آفریقا) باعث جنایت می شوند و تهدیدی جمعیتی به شمار می‌روند؛ موضوعی که خشم مردم را در تونس به همراه داشت.
در بیانیه دفتر او بدون ذکر شواهد و مدرک، از «توطئه‌ای جنایتکارانه برای تغییر ساختار جمعیتی تونس» انتقاد شد و او از شورای امنیت ملی کشور خواست تا اقداماتی را برای مقابله با مهاجرت های غیرقانونی اتخاذ کند.
اما امروز تظاهرکنندگان خواستار عذرخواهی رئیس جمهور از مهاجران صحرای آفریقا شدند. آنها در حالی که در مقابل مقر سندیکای ملی روزنامه نگاران تجمع کردند - در حالی که پلیس لباس شخصی بر آنها نظارت داشت، شعار می‌دادند: «مرگ بر فاشیسم، تونس یک کشور آفریقایی است».
آنها همچنین شعار می‌دادند: «رئیس‌جمهورِ شرم، عذرخواهی کن.»
هنرمندان، فعالان حقوق بشر و اعضای گروه های جامعه مدنی در این تظاهرات شرکت کردند. این تظاهرات، جدیدترین مورد اعتراض در تونس است که در آن منتقدانِ سعید، او را به نقض حقوق بشر متهم می کنند.
تونس که در 130 کیلومتری جزیره ایتالیایی لامپدوزا قرار دارد، مکانی پراهمیت برای مهاجران آفریقایی است که به دنبال رسیدن به اروپا از طریق آنچه که سازمان ملل می گوید مرگبارترین مسیر مهاجرت در جهان است، هستند.
بنا بر اعلام یک گروه حمایت از مهاجران و با استناد به آمار رسمی، بیش از 21 هزار فرد از منطقه موسوم به جنوب صحرای آفریقا در تونس زندگی می کنند، از جمله افرادی که روادید دانشجویی و سایر موارد اقامت قانونی دارند.
بسیاری از مهاجران غیرقانونی از ساحل عاج، کامرون، غنا و گینه در تونس مشاغلی با حقوق و دستمزد بسیار اندک و غیررسمی دارند. آنها ناامیدانه می‌کوشند با همین دستمزد اندک، پس‌اندازی را برای رسیدن به ایتالیا فراهم کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها