زلال قرآن (2131)؛

چرا انسان موظف است هدایت‌های الهی را بپذیرد؟

چرا انسان موظف است هدایت‌های الهی را بپذیرد؟
يکشنبه 7 اسفند 1401 - 13:48

العالم - زلال قرآن

از آنجا که وجود انسان دارای قوای نفسانی عدیده بسیار قوی، مرموز، و پیچیده است (قوای شهویه، غضبیه، وهمیه، و...)، که به شدت از وساوس شیاطین (جنی وانسی) تأثیر می پذیرند، و با ایجاد امیال و شهوات و غضب و اوهام، فکر و ذهن آدمی را به مظاهر فریبنده دنیا و زرق و برق های زندگی دنیایی مشغول می دارند و موجب غفلت او از خداوند سبحان می گردند، به گونه ای که مصون ماندن ازشرّ آنها برای انسان کاری بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

و عبور سالم از لابلای مکاید و وسوسه های آنها، نیازمند مبارزه جدی و بی امان با هواهای نفسانی و وسوسه ها و فتنه های شیطانی و رعایت دقیق تقوای الهی، و عبادت خالصانه و عبودیت صادقانه و خاشعانه است، که انجام عملی آن مستلزم اهتدا و پذیرش هدایت های خداوند و رسول الله (ص) و ائمه اطهار(ع) و حرکت در صراط مستقیم الهی است.

به همین سبب قرآن کریم در آیات 60 و61 سوره مبارکه یس:

« أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ . وَأَنِ اعْبُدُونِي هَـٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ»

ترجمه: ((خطاب آید) ای آدم زادگان، آیا به شما سفارش ننمودم که شیطان را نپرستید، زیرا روشن است که او دشمن بزرگ شماست؟!. و مرا پرستش کنید، که این راه مستقیم (سعادت ابدی) است؟!).

به این حقیقت تصریح فرموده است.

پس همه انسانها موظفند، با اهتدا به خداوند سبحان و اطاعت و پیروی از فرامین او و عمل به دستورات و احکام دین اسلام، و عبادت و عبودیت خالصانه او بکوشند در صراط مستقیم الهی مستقرشده و با حرکت سالم در آن، به «دارالسلام» که ساحل امن الهی است برسانند و ان شاءَالله در سایه فضل و عنایت خاصه او بیاسایند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها