ورود نخست‌وزیر مصر به قطر برای نخستین بار

ورود نخست‌وزیر مصر به قطر برای نخستین بار
دوشنبه 8 اسفند 1401 - 04:02

نخست وزیر مصر در سفری که برای اولین بار در نوع خود اتفاق افتاده است، با همراهی تعدادی از وزرا و مقامات ارشد این کشور وارد دوحه شد.

العالم-مصر

مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر دیشب در راس یک هیئت بلندپایه شامل وزرای برنامه ریزی و توسعه اقتصادی، بهداشت، دارایی، تجارت و صنعت و برخی دیگر از مسئولان مصری وارد فرودگاه دوحه شد.

پایگاه اینترنتی «مصری الیوم» نوشت: این سفر که اولین بار در نوع خود است، به دنبال تقویت روابط اقتصادی، سرمایه گذاری و همکاری های تجاری دو کشور در چندین زمینه اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته است.

سفر مدبولی پس از سفر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به قطر در سپتامبر گذشته انجام شد. سفر السیسی اولین سفر او به دوحه به عنوان رئیس جمهور مصر بود.

وبسایت «صدی البلد» گزارش داد: قرار است در این دیدارها درباره احیای تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا شده بین دو کشور، امضای قراردادهای جدید در تعدادی از زمینه‌ها و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در دو کشور بحث و تبادل نظر شود.

وبسایت مذکور افزود: همچنین هدف از این سفر افزایش سرمایه گذاری در همه زمینه ها، تبادلات تجاری بین دو کشور و ارتقای روابط اقتصادی در سطح مناسبات سیاسی است که افق های جدیدی را برای همکاری بین دو کشور باز می کند.

روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر « دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (2017) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کرده بودند.

این کشورها قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه با ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند.

سرانجام عربستان سعودی تصمیم گرفت که محاصره ناموفق قطر را کنار بگذارد و شروع به احیای روابط با دوحه کرد که این امر همزمان با روی کار آمدن «جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا بود. در پی تصمیم عربستان، مصر و دو کشور دیگر هم تلاش کردند که اختلافات خود را با قاهره حل کنند.

تسنیم

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها