دیدارهای امیرعبداللهیان در ژنو و شکست طرح انزوای ایران

دیدارهای امیرعبداللهیان در ژنو و شکست طرح انزوای ایران
سه شنبه 9 اسفند 1401 - 19:11

پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل دوشنبه در ژنو سوئیس آغاز به کار کرد؛ قبل از شروع این نشست، تبلیغاتی گسترده  علیه ایران صورت گرفت، این مساله قابل پیش بینی بود، چرا که چنین نشست هایی صرفا با اهداف و انگیزه های سیاسی برگزار می شود و تریبونی آزاد برای اتهام زنی علیه کشورهایی است که تسلیم خواسته های غرب به ویژه امریکا نمی شوند.

العالم - کشکول

حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دراین نشست و بیان دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران درخصوص مسائل مختلف داخلی و بین المللی در سخنرانی وی، بار دیگر، طرح گروه های ضدانقلاب را که از هیچ تلاشی برای جلوگیری از مشارکت ایران در این نشست فروگذار نکردند، ناکام گذاشت.

همچنین درخواست‌ها برای تحریم سخنرانی امیرعبداللهیان نیز با وجود اینکه از حمایت رسانه بی‌نظیری برخوردار بود با شکست فجیع روبرو شد. به گونه ای که اکثر هیات های شرکت کننده برای گوش دادن به سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در سالن حضور داشتند.

امیرعبدالهیان سخنرانی خود را با تاکید بر این مساله آغاز کرد که ایران احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی را از اصول اساسی و ریشه ای در اعتقادات و اصول دینی و ملی خود به حساب می آورد.

وی درعین حال از اینکه سازمان های حقوق بشر از جمله شورای حقوق بشر به ابزارهایی برای حمایت از سیاست های خارجی برخی از کشورها به سرکردگی آمریکا تبدیل شده اند، انتقاد کرد.

دیدارهای متعدد وزیر امور خارجه ایران در روز اول نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ، نشانه ای دیگر از شکست تلاش هایی بود که با هدف منزوی کردن ایران به ویژه هیات شرکت کننده این کشور در نشست یاد شده صورت گرفت.

امیر عبداللهیان با دبیر کل سازمان ملل و کمیسر ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر ووزرای خارجه فنلاند، بلژیک ، نروژ ، ارمنستان و اندونزی دیدار و با آن ها مذاکراتی مفصلی درباره مسائل مورد علاقه دو طرف انجام داد. همچنین مذاکرات مهم دیگری درصدر برنامه های امیرعبداللهیان وجود دارد.

مساله قابل توجه در این میان این است که وزیر امور خارجه بلژیک برای دیدار با امیر عبداللهیان به مقر اقامت هیات ایرانی رفت.

نباید فراموش کنیم که وزیر خارجه بلژیک کسی بود که قسمتی از موی خود را در پارلمان بلژیک به نشانه همبستگی با آنچه آنرا اعتراض ها در ایران خوانده بود، قیچی کرده بود و خواستار اعمال مجازات هایی علیه ایران شده بود.

پربیننده ترین خبرها