در گفتگو با العالم مطرح شد؛

یکی از رهبران جنوب یمن برنامه های آمریکا را در این کشور فاش کرد

سه شنبه 9 اسفند 1401 - 21:25

سفیان العماری، از رهبران جنوب یمن و دبیرکل حزب مردمی دموکراتیک تأکید کرد آنچه امروزه در یمن اتفاق می افتد، ایجاد جناح های پراکنده ای است تا با یکدیگر به نزاع بپردازند.

العالم _ یمن

العماری در گفت‌وگو با شبکه العالم در برنامه «مهمان و گفت‌وگو» گفت: یمن در حال حاضر شاهد تشدید درگیری‌ها است زیرا برای آشوب در یمن و نیز در منطقه، برنامه‌ ریزی شده است.

وی تاکید کرد آمریکا به طور مستقیم چه در صحنه سیاسی و چه در صحنه نظامی در یمن دخالت می کند تا تحولات را آنگونه که خود می خواهد، پیش ببرد.

العماری خاطرنشان کرد که امارات خارج از چارچوب میانجیگری عمان ایفای نقش می کند همان گونه که ایالات متحده متوجه شده است که عربستان سعودی مایل است از باتلاق یمن فرار کند. آمریکا بر همین اساس شروع به حرکت کارت های خود کرده است تا عربستان را در صحنه نگه دارد زیرا یمن از نظر آمریکا موقعیت جغرافیایی مهمی دارد و سرنوشت آن به ویژه پس از جنگ بین اوکراین و روسیه، برای جهان بسیار مهم است.

العماری تصریح کرد عربستان متوجه خطرات این مرحله شده و تلاش کرده است از یمن خارج شود اما آمریکا با تشدید درگیری بین گروه های یمنی تحت مدیریت امارات، مانع آن شده است و عربستان به همین علت سعی کرده است با تشکیل آنچه سپر کشور نامیده می شود، از این وضعیت جلوگیری کند.

وی افزود هدف از چنین اسمی که عربستان برگزیده، این است که همه گروه های نظامی را زیر سلطه خود درآورد یعنی بقایای آنچه ارتش ملی نامیده می شود و همچنین بقایای نیروهایی که علیه سیطره عمالقه و دیگران قیام کردند، با این حال آمریکا به شدت در یمن حضور دارد و تلاش می کند این کشور را به شمال و جنوب تقسیم کند و به همین دلیل هرگز به عربستان سعودی اجازه نخواهد داد که گروه های نظامی را متحد کند.

العماری همچنین تأکید کرد که آمریکا و عربستان شورای انتقالی جنوب را هدف قرار داده اند تا آن را از صحنه خارج کنند زیرا این شورا، جنوب یمن را نمایندگی می کند و آمریکایی ها تلاش می کنند از طریق ایجاد گروه های پراکنده نظامی و درگیری میان آنها، صحنه را در دست بگیرد.

العماری درمورد درگیری ریاض و ابوظبی معتقد است که مناسب ترین اصطلاح این است که بگوییم بین عربستان سعودی و امارات رقابت وجود دارد تا در خدمت برنامه های آمریکا درآیند به این معنی که در واقع این آمریکا است که پرونده یمن را به طور کامل مدیریت می کند و این در حالی است که در گذشته پشت صحنه عمل می کرد.

این رهبر جنوبی خاطرنشان کرد که از زمان ورود فرستاده آمریکا به مسقط، مذاکرات یمنی با مشکل و کندی روبرو شد، زیرا آمریکایی‌ها در حال سرمایه‌گذاری روی پرونده یمن هستند. آنها خواهان توافق صلحی هستند که به آنها اجازه دهد تا هر زمان که بخواهند، نیروهای خود را در یمن حفظ کنند و پایگاه های نظامی خود را در مکلا، حضرموت و دیگر مناطق یمن گسترش دهند.

پربیننده ترین خبرها