زلال قرآن (2149)؛

در چه شرایطی نمازگزار به تحمید و تسبیح شایسته خداوند توفیق می یابد؟(بخش 2)

در چه شرایطی نمازگزار به تحمید و تسبیح شایسته خداوند توفیق می یابد؟(بخش 2)
چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 10:47

العالم ـ زلال قرآن

ادامه بحث شروط توفیق در تحمید و تسبیح خداوند:
6 - با ذکرشریف « بسم الله» (که اسم رمز وکلید فتح باب برای درک هرچه بیشتر و بهتر مقام عظمت و کبریائی الهی و حقیقت اسماءالله است)، خود را تسلیم ذات اقدس الهی نموده و زیر چتر ولایت او قرار دهد، و بواسطه آن خود را از حجاب های ظلمانی منیت و خود خواهی خارج کرده و با عبور از تمامی ماسوی الله و آزاد شدن از قیود نفسانی و شیطانی خود را به جایگاهی برساند که جزخدا را نبیند، و بکوشد مقصد و مقصود خود را فقط خدا قرار دهد و تمام فکر و ذهن خویش را به او متوجه سازد.

7- چون وصول به مقام تسلیم و رضا امری بسیارمشکل است، با گفتن «الرحمن الرحیم» به رحمانیت و رحیمیت بی انتهای الهی نظرکرده و از این دو اسم شریف استمداد طلبد.

8 - درچنین حالتی استعدادهای ذاتی خود را برای قرار گرفتن در معرض انوار اسماءالله آماده کرده و با شهود قلبی و درک درست ازآنها، و با ذکر «الحمدلله ربّ العالمین» لسانا و قلباً به حمد و ثنا و مدح و ستایش خداوند تبارک و تعالی بپردازد.

9- با اخلاص و پاکی تمام، خویشتن را برای پذیرش تربیت الهی آماده سازد، و تلاش کند با بهره مندی از انوار اسماءالله زمینه های رشد و شکوفائی و به کمال رسیدن استعدادهای ذاتی خویش را فراهم کند، و از این طریق راه وصول به قرب الهی را پیش پای خود هموار نماید.

10- با ذکر«الرحمن الرحیم»، با قراردادن وجود خویش در معرض رحمت رحمانیه و رحیمیه خداوند غنیّ ذوالرحمة وجود خویش را احیا کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها