واکنش کشورهای مختلف به اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی

واکنش کشورهای مختلف به اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی
شنبه 13 اسفند 1401 - 09:11

اظهارات اخیر وزیر دارایی رژیم صهیونیستی درباره شهرک فلسطینی "حواره " در جنوب نابلس واقع در کرانه باختری رود اردن، موجی از واکنش ها را به همراه داشت.

العالم - فلسطین اشغالی

پس از یورش اخیر شهرک‌نشینان صهیونیست به شهرک "حواره" در جنوب نابلس و اجرای چند عملیات ضد صهیونیستی از سوی فلسطینی ها در پاسخ به جنایت شهرک نشینان صهیونیست ، بتسلئیل اسموتریچ ، محو کلی این شهرک را خواستار شده بود.

بیانیه های مقامات و کشورهای مختلف جهان را در ادامه بخوانید:

آمریکا: اظهارات اسموتریچ غیر مسئولانه و نفرت انگیز است

کاخ سفید رسما اعلام کرد: جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در سفر بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل به واشنگتن با وی دیدار نخواهد کرد.

در همین راستا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات اسموتریچ درباره محو شهرک حواره را غیر مسئولانه، توهین آمیز و نفرت انگیز توصیف کرد.

چند سازمان، از جمله سازمان‌های یهودی نیز خواستار جلوگیری از سفر اسموتریچ به واشنگتن و عدم اعطای ویزا برای ورود وی به آمریکا شده‌اند.

شورای همکاری خلیج فارس: با اظهارات نفرت انگیز اسموتریچ باید مقابله کرد

جاسم محمد البدیوی، با تاکید بر لزوم مقابله با اظهارات نفرت انگیز و ترویج کننده خشونت این چهره صهیونیستی، بر اهمیت ارتقای ارزش های مدارا و همزیستی در راستای تلاش های انجام شده برای کاهش آثار اقدامات تنش زا و بی ثبات کننده رژیم اشغالگر قدس تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به موضع قاطع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در قبال آرمان فلسطین به عنوان اولین مسئله اعراب و مسلمانان، بر حمایت قاطع این کشورها از تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد.

وی اظهار داشت: در این استا باید همه تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه و پایان دادن به اقدامات غیرقانونی که راه حل دو دولتی براساس طرح صلح اعراب و قطعنامه‌های بین‌المللی را به مخاطره می اندازد، متمرکز شود.

فرانسه: اظهارات وزیر اسرائیلی به نفرت پراکنی و مارپیچ خشونت فعلی دامن می‌زند

تارنمای وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه در بیانیه‌ای که در قالب پرسش و پاسخ روی خروجی خود منتشر کرد، اعلام داشت: ما از اظهارات بتسلئیل اسموتریچ در مورد محو روستای فلسطینی " حواره " وحشت زده شده‌ایم.

وزارت امور خارجه فرانسه این واکنش را در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نظری در مورد سخنان وزیر دارایی اسرائیل مبنی بر اینکه می‌ خواهد روستای حواره محو شود، نشان داد.

این وزارت در پاسخ خود گفت: این اظهارات غیرقابل قبول، غیر مسئولانه و ناسزاوار از یکی از اعضای کابینه اسرائیل است که مسئول اداره مدنی سرزمین‌های اشغالی فلسطین است.

پاریس در پاسخ خود تصریح کرده است: این نظرات تنها به نفرت پراکنی و مارپیچ خشونت فعلی دامن می‌زند.

این بیانیه در پایان آورده است: فرانسه بار دیگر از دولت اسرائیل می‌خواهد که تحت تعهدات بین‌المللی خود به عنوان قدرت اشغالگر، از غیرنظامیان فلسطینی محافظت و عاملان خشونت را محاکمه کند.

عربستان اظهارات وزیر دارایی اسرائیل را غیرقابل قبول دانست

در بیانیه رسمی وزارت خارجه عربستان آمده است: این کشور این اظهارات نژادپرستانه و غیر مسئولانه را غیر قابل قبول می‌داند.

این بیانیه افزوده است که این اظهارات نشان‌دهنده حجم خشونت و افراط‌ گرایی رژیم اشغالگر اسرائیل در حق ملت فلسطین است و از جامعه بین‌المللی خواسته که به مسئولیت خود برای جلوگیری از این رفتارهای شنیع و توقف تنش و تأمین حمایت لازم برای غیر نظامیان عمل کند.

قطر: سخنان اسموتریچ مجوزی برای جنایت جنگی است

وزارت امورخارجه قطر جمعه شب در بیانیه‌ای به اظهارات بتسلئیل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی مبنی بر محو شهرک حواره فلسطین اعلام کرد که این اقدام تحریک آمیز خطرناک و مجوز برای جنایت جنگی است.

در بیانیه این کشور آمده است: این درخواست کینه توزانه و تحریک کننده، ادامه سیاست تشدید تنشی است که حکومت اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین در پیش گرفته است.

وزارت امورخارجه قطر اعلام کرد: مقامات اشغالگر اسرائیلی خود به تنهایی مسؤول افزایش خشونت هستند، خشونتی که از سیاست برنامه ریزی شده علیه ملت فلسطین، اراضی فلسطینی و مقدسات اسلامی و مسیحی نشأت خواهد گرفت.

قطر همچنین خواستار ضرورت اقدام فوری جامعه جهانی برای دفاع از غیر نظامیان فلسطین شد و افزود که از جمله این اقدامات می توان به گسترش و فعالسازی مکانیزم حفاظتی برای جلوگیری از نقض آن توسط رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

در پایان این بیانیه بر موضع ثابت قطر در قبال آرمان ملت فلسطین و حقوق قانونی آنها در تشکیل دولت مستقل در مرزهای سال ۱۹۶۷ به مرکزیت قدس شرقی تأکید شده است.

شفقنا

پربیننده ترین خبرها