اختلافات امارات و عربستان برجسته اوج می‌گیرد؟

اختلافات امارات و عربستان برجسته اوج می‌گیرد؟
شنبه 13 اسفند 1401 - 11:34

به گزارش "وال‌ استریت ژورنال" امارات و عربستان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش نفوذ در بازارهای جهانی نفت و همچنین اختلاف‌ها بر سر مسیر حرکت جنگ یمن اختلاف دارند.

العالم - عربستان سعودی

مقام‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند عدم حضور «شیخ محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات و محمد بن سلمان در مراسم‌هایی به میزبانی یکدیگر اقدامی عمدی بوده و نشان‌دهنده شکاف‌های در حال گسترش میان امارات متحده عربی و عربستان سعودی است.

مطابق تحلیل وال‌استریت‌ژورنال، این اختلاف‌ها که زمانی تنها به محافل پشت‌پرده محدود می‌شدند به مرور حالت علنی‌تر به خود گرفته‌اند و خطر بازآرایی اتحادها در منطقه خلیج فارس را، آن هم در بحبوحه تلاش‌های ایران برای افزایش نفوذ در منطقه به همراه دارند.

منابع مطلع می‌گویند «شیخ طحنون بن‌زاید آل نهیان»، مشاور امنیت ملی امارات که از مقام‌های نزدیک به رئیس‌ این کشور به شمار می‌رود بارها برای دیدار با محمد بن‌ سلمان به عربستان سفر کرده اما موفقیتی در کاستن از تنش‌ها نداشته است. دست‌کم یک بار، بعد از نشست ماه ژانویه در ابوظبی، شیخ طحنون اجازه دیدار با بن‌سلمان را پیدا نکرد.

بیشترین اختلاف‌ها بر سر یمن است، جایی که سعودی‌ها و اماراتی‌ها از سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴ شمسی) در حال رهبری یک ائتلاف نظامی برای مقابله با انصارالله یمن هستند. این جنگ به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‌اند.

مقام‌های سعودی در محافل خصوصی با این برنامه‌های امارات مخالفت می‌کنند. عربستانی‌ها معتقدند برنامه اماراتی‌ها بر خلاف اهداف ریاض برای ایمن‌کردن مرز ۸۰۰ مایلی آنها و جلوگیری از حملات پهپادی و موشکی انصارالله است.

اعتماد آنلاین

پربیننده ترین خبرها