گروسی در نشست خبری:

بازرسی از سایت فردو 50 درصد افزایش می‌یابد/ به پیشرفت قابل توجهی دست یافتیم/ برخی از تجهیزات نظارتی در ایران به زودی راه اندازی می‌شوند

بازرسی از سایت فردو 50 درصد افزایش می‌یابد/ به پیشرفت قابل توجهی دست یافتیم/ برخی از تجهیزات نظارتی در ایران به زودی راه اندازی می‌شوند
شنبه 13 اسفند 1401 - 22:12

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران در جمع خبرنگاران گفت که بازرسی‌ها از سایت فردو 50 درصد افزایش خواهد یافت و تجهیزات نظارتی فعالیت‌های هسته‌ای در تعدادی از اماکن دوباره نصب می‌شوند.

العالم _ ایران / سیاسی

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه پس از بازگشت از تهران در فرودگاه وین گفت که با ایران توافق کردیم که اجازه دسترسی به اطلاعات و مکان‌ها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شود.
وی در ادامه سخنانش گفت که نشست‌های فنی با طرف ایرانی به زودی برگزار خواهد شد و برخی از تجهیزات نظارتی در ایران به زودی راه اندازی می‌شوند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «سایت فردو به بازرسی بیشتر نیاز دارد و ما شدت بازرسی در آنجا را افزایش خواهیم داد. بازرسی‌ها از سایت فردو 50 درصد افزایش خواهد داشت که پیشرفت بسیار مهمی از نظر شفافیت به شمار می‌آید و تجهیزات نظارتی فعالیت‌های هسته‌ای در تعدادی از اماکن دوباره نصب می‌شود».

گروسی گفت: «تلاش خواهیم کرد که در سریع ترین زمان ممکن تحقیقات درباره ذرات هسته‌ای پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده انجام شود».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «چیزی که مهم بوده این است که ما بر روی بازرسی‌ها، دسترسی به افراد و دسترسی به مواد به خصوص توافق کردیم که این یک تغییر است».

گروسی درباره پیدا شدن ذرات اورانیوم 84 درصد غنی شده گفت: «توجه به این نکته مهم است که هیچ تولید یا انباشتن اورانیوم غنی شده در این سطح وجود نداشته است. این بسیار مهم است و مردم نباید گمراه شوند».

وی گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روندی با ایران خواهد داشت و این زمان بر خواهد بود.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «من معتقدم که یک پیشرفت قابل توجه، حداقل از نظر گفت‌وگوی من با دولت ایران ثبت شده است. فکر می‌کنم که شنیده شدم و امیدوارم که به زودی نتایج را ببینیم. خواهیم دید».

پربیننده ترین خبرها